Hoe krijg je meer longcapaciteit zonder fysieke inspanning?

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
123-senior-ballon-blazen-lucht-09-18.jpg

nieuws

Sporten zet de longen open en zorgt ervoor dat je meer longcapaciteit ontwikkelt.
Maar ook zonder fysieke inspanning kan je je longinhoud op korte termijn aanzienlijk vergroten.
Het is zoals de Fransen zeggen: ‘simple comme bonjour’. Dit zijn een paar eenvoudige oefeningen die je elke dag kan doen..

  1. Haal regelmatig een paar keer diep in
    Door regelmatig grondig uit te ademen en diep in te ademen kan je al heel wat bereiken.
    Dit gaat als volgt:
    - Adem langzaam uit tot er geen lucht meer in je longen achterblijft.
    - Ontspan je buikspieren tijdens het inademen zodat je middenrif kan zakken. Daardoor maak je meer ruimte rond je longen. Hou ondertussen je armen wijd open zodat ook je borstkas zich volledig kan openen.
    Ideaal is om je longen tot 80 à 85 % van hun capaciteit te vullen. Dan zijn je spieren niet te veel gespannen en blijf je relaxed. Enkel je buikspieren en middenrif moeten een inspanning doen, hou je gezicht volledig ontspannen.
  2. Adem langzaam uit
    Probeer een viertal keer na elkaar zeer langzaam uit te ademen met een gelijkmatige luchtstroom. Door regelmatig deze oefening te doen, kan je longen goed trainen.
  3. Doe regelmatig ademhalingsoefeningen zoals bijvoorbeeld je adem vasthouden.
    Doe deze oefening gedurende een vijftal minuten:
    - Ga zitten met een rechte rug en ontspan je schouders.
    - Adem rustig en diep in en hou je adem ongeveer 10 seconden vast.
    - Adem rustig en langzaam uit.

Ballonnen opblazen, is ook een goede training voor je longen.

Bron
www.houseofawareness.com



bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice



pub