Asperges: niet alleen lekker, maar ook gezond

Laatst bijgewerkt: mei 2015
Asperges-wit-1070_560_04.jpg

nieuws Asperges mogen dan al bijna het hele jaar door te krijgen zijn, het is veel interessanter om ze in het volle seizoen (mei-juni). De kwaliteit én de prijs is dan beter.
Witte asperges groeien in een opgehoogd grondbed en dus in het donker waardoor ze wit blijven. Groene asperges zijn afkomstig van dezelfde plant maar worden boven de grond geteeld. Vandaar de groene tot violetgroene kleur. De groene asperge smaakt sterker, een beetje zoetig, terwijl de witte een meer verfijnde, nootachtige smaak heeft. Qua voedingswaarde zijn ze vergelijkbaar, al bevat de groene asperge meer vitaminen en mineralen.

De asperge bevat zoals alle groenten zeer weinig calorieën (20 kcal per 100 g). Ter vergelijking: u zou al bijna een halve kg asperges moeten verorberen om evenveel calorieën binnen te krijgen als in een kleine reep chocolade.
De asperge bevat gemiddeld 5 g vezels per 100 g.

Asperges bulken van de vitamines van de B-groep (vooral dan de kopjes), vitanime C (10 mg) en provitamines A (0,4 à 0,8 mg/100 g, afhankelijk van de soort). Paarse asperges bevatten meer vitamine C en provitamine A, witte asperges met groene punt zijn rijker aan vitamine B1 en vitamine B2. Ook vitamine E is uitstekend vertegenwoordigd in vergelijking met andere verse groenten. Ze zijn ook rijk aan diverse mineralen en oligo-elementen: kalium (200 tot 300 mg/100 g), calcium (20 mg/100 g), magnesium (12-20 mg/100 g) en ijzer (1 mg/100 g), naast matige hoeveelheden koper, mangaan, zink en fluor. Asperges bevatten daarentegen zeer weinig natrium (en dus zout) (minder dan 3 mg per 100 g).
Omdat asperges fructosanen, asparagine (aminozuurderivaat) en kalium bevatten, is de groente diuretisch en stimuleert ze de nierfunctie.

Na het eten van asperges krijgt de urine soms een eigenaardige, typische geur. De scherpe geur is het gevolg van een aantal vluchtige zwavelhoudende verbindingen. Zij ontstaan na afbraak van onder meer asparagusinezuur. Dit fenomeen doet geen afbreuk aan de voedings- en gezondheidswaarde van asperges.
Volgens een recent onderzoek gepubliceerd in het Journal of Food Science zouden de eiwitten en mineralen in asperges kunnen helpen tegen een kater en de lever kunnen beschermen tegen de gevolgen van alcoholmisbruik.

Voedingswaarde gekookte asperges (per 100 gram)

Voedingswaarde gekookte asperges (per 100 gram)

Energie Eiwit Vet Water Vezels Kalium Calcium IJzer Vit C
(kcal) (g) (g) (g) (g) (mg) (mg) (mg) (mg)
16 1 0 94 5 200 20 1.0 10

Hoe weet u dat asperges vers zijn?

Wrijf twee stengels tegen elkaar. Als ze een tsjirpend of piepend geluid maken, zijn ze vers.
Verdroogde of bruine uiteinden vertellen u dat de asperge niet vers is. Het topje moet stevig aanvoelen, de onderkant van de stengel is niet houterig en geeft niet mee als je erin knijpt. De stengels van groene asperges zijn niet vlezig maar ze behouden een frisse malsheid.

Hoe bewaren?

Bewaar ze zo kort mogelijk. U kunt ze 3 à 4 dagen bewaren in de koelkast (0-5° C), bij voorkeur gewikkeld in een vochtige doek. Ingevroren kan u ze 9 maanden bewaren: eerst blancheren en, na koeling, bij voorkeur met het kookvocht invriezen.

Hoe bereiden?

Schil de asperges met een dunschiller en werk van het kopje naar onderen toe. De groene asperge heeft een dunnere schil en hoeft u niet noodzakelijk te schillen. Asperges koken gaat makkelijker als u ze in een bussel bindt of een speciale aspergepan gebruikt. In de magnetron gaat het ook: schik de asperges met de punten in dezelfde richting in een schotel met deksel, besprenkel ze met enkele lepels water en kook ze op maximumvermogen gedurende 6 tot 8 minuten (afhankelijk van de dikte).

Lees ook: Weetjes over asperges

Lees ook: Alles wat je moet weten over asperge




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram