Hoe vermijd je negatieve stress op het werk?
- 1. Kom op tijd of zelfs een paar minuten vroeger
- 2. Eet gezonde comfort food gedurende de dag
- 3. Geef jezelf eens een complimentje
- 4. Las ontspanningsmomenten in en ga op zoek naar wat jou energie geeft
- 5. Breng structuur in je aanpak en doe aan time management
- 6. Maak ruimte voor piekertijd
- 7. Samen sterker
- 8. Kom op voor jezelf
- 9. Probeer om een positievere mindset aan te nemen
dossier
1. Kom op tijd of zelfs een paar minuten vroeger

2. Eet gezonde comfort food gedurende de dag
3. Geef jezelf eens een complimentje
Iedereen krijgt graag een complimentje, dat boost het zelfvertrouwen en het houdt een potentiële stresspiek kopje onder. Maar vergeet ook niet om jezelf te feliciteren wanneer je een moeilijke klus of een uitdagende opdracht tot een goed einde hebt gebracht. En wees zeker niet verlegen om de lovende woorden voor jezelf luidop te zeggen, dat doet extra deugd.
4. Las ontspanningsmomenten in en ga op zoek naar wat jou energie geeft

- Op tijd en stond een yogaoefening of wat stretching doen, is noodzakelijk als je de hele dag zit of stilstaat. Loop ook af en toe eens rond om je benen te strekken en je bloedsomloop tevreden te houden.
- Doe een ademhalingsoefening om tot rust te komen. Ga zo comfortabel mogelijk op je stoel zitten en concentreer je op de contactpunten waar je lichaam de stoel raakt. Sluit je ogen en leg je handen op je buik. Voel hoe ze op en neer gaan terwijl je rustig door je buik ademt.
- Laat jezelf toe om op ‘quality time’ te focussen als je voelt dat stress de bovenhand krijgt. Hang of zet een foto van je gezin, je partner, je hobby of je huisdier in je kantoor, atelier, auto of vrachtwagen. Eventjes kunnen wegdromen, reduceert de spanning al meteen in een paar seconden tijd.
- Geniet van een ‘energiegever’ of van ontspanning tijdens je middagpauze. Het helpt om jouw ‘energievreters’ (de taken waarvan je stress krijgt) te neutraliseren.
Test uit waarvan jij energie krijgt, wat jou oplaadt: een fikse wandeling, een partijtje voetbal met de collega’s …
Of doe iets waarvan je tot rust komt zoals bijvoorbeeld verder lezen in een spannend boek, lunchen met een vriend(in), of eens binnenspringen in een leuke shop …
Probeer ook ’s avonds zoveel mogelijk van energiegevers en ontspannende momenten te genieten.
5. Breng structuur in je aanpak en doe aan time management

- Er is elke dag zoveel te doen, maar wat zijn nu precies de prioriteiten en wie moet wat doen?
Als je door het bos de bomen niet meer ziet, kan je jezelf de volgende vraag stellen: ‘moet ik dit nu doen?’. Herhaal deze vraag vijfmaal, waarbij je telkens het accent op een ander woord legt, om een antwoord te krijgen op deze vragen:
1. MOET ik dit nu doen: is het noodzakelijk om dit te doen of is er een alternatief/andere keuze mogelijk?
2. Moet IK dit nu doen: is het mijn taak of wordt die beter door een ander uitgevoerd?
3. Moet ik DIT nu doen: is de vooropgestelde manier de juiste manier of kan ik efficiënter te werk gaan op een andere manier?
4. Moet ik dit NU doen: hoe dringend is deze taak?
5. Moet ik dit nu DOEN: is het nodig dat ik actie onderneem of word ik gewoon geïnformeerd over het verdere verloop van een probleem of oplossing?
Meer info: https://www.cm.be/media/Doe-boek-stress-en-burn-out_tcm47-9695.pdf - Maak een to do-lijstje van je workload zodat je niets vergeet, highlight de prioriteiten en vink de taken af zodra ze afgewerkt zijn. Of noteer wat je moet doen als follow-up.
- Probeer je mails zo snel en efficiënt (met een korte reply) mogelijk te beantwoorden, zodat je inbox niet uitpuilt. Organiseer je inkomend en uitgaand mailverkeer per thema in mapjes. Een overkill aan mails is voor veel mensen tegenwoordig een bron van stress.
Kun je een probleem of een vraag niet oplossen na driemaal over en weer te mailen, overleg dan via de telefoon of in een persoonlijk contact. Dat is vaak veel efficiënter (een uitstekend voorbeeld van : Moet ik DIT nu doen?).
6. Maak ruimte voor piekertijd
7. Samen sterker
Vraag steun aan een goede collega als je een oppepper kunt gebruiken. En waarom niet geregeld brainstormen met je team of collega’s met de bedoeling om bepaalde processen te optimaliseren en de workflow te verbeteren. Of om te kijken hoe je de onderlinge contacten en de sfeer aangenamer kunt maken.
8. Kom op voor jezelf
- Verzin geen excuus en leer nee zeggen in een duidelijke boodschap die niet kwetsend is: formuleer een alternatief waarbij je toont dat je bereid bent om te helpen zoeken naar een oplossing.
bv. ‘ik heb nu geen tijd, maar misschien kunnen we deze namiddag even samenzitten en kan ik jou helpen om het op te lossen’. - Praat vanuit je eigen gevoel en gebruik de ik-vorm.
bv. ‘ik hoor niet wat mijn klant zegt aan de telefoon, kan je iets stiller praten aub’ in plaats van ‘jij praat zo luid dat ik mijn klant aan de telefoon niet duidelijk hoor’’. - Werk aan je lichaamstaal: neem een ontspannen houding aan, glimlach, praat rustig en duidelijk en kijk je gesprekspartner aan.
9. Probeer om een positievere mindset aan te nemen
Bronnen
www.jobat.be
www.cm.be