Kan je spataders voorkomen? | gezondheid.be

Kan je spataders voorkomen?

123-spataders-been-2-03-18.jpg

dossier Spataders zijn verzwakte en uitgezette aders. Bij spataders werken de kleppen in de aders van de benen, die voorkomen dat het bloed terug naar beneden zakt, niet goed meer waardoor het bloed wel terug kan vallen in de richting van de benen. Wat kan je doen om ze te voorkomen, of tenminste om erger te voorkomen?

Lees ook: Spataders: oorzaken, behandeling en voorzorgsmaatregelen

Spataders voorkomen

Om spataders of de uitbreiding ervan tegen te gaan, is het zaak om de aders in goede conditie te houden. Ook na een behandeling moet je daarmee doorgaan. Basispijlers hierbij zijn onder meer voldoende beweging en gezonde eetgewoonten.

  1. Vermijd warmtebronnen. Om dezelfde reden is een sauna of een Turks bad geen goed idee en ook het ontharen van de benen met warme was is af te raden. Koude douches van de benen zijn bij warm weer evenmin aangeraden. De aders trekken er wel door samen, maar zetten in een reactie nadien vaak extra uit. Wanneer je de benen toch wil spoelen, neem je best een lauwe douche met water op lichaamstemperatuur. Houd je benen dus best ook uit de zon. Zonnebaden is geen goed idee wanneer je last hebt van spataders. De rechtstreekse warmte van de zon zorgt immers voor een extra uitzetting van de aders in je benen. Zet je liever in de schaduw van een boom of struik.
  2. Blijf in beweging. Blijf niet te lang aan een stuk zitten of rechtstaan. Indien je een zittend beroep hebt, moet je geregeld, minstens om de 20 minuten zeg maar, even opstaan en rondwandelen. Heb je een staand beroep, ga dan af en toe even zitten. Af en toe even gaan liggen, bijvoorbeeld bij een middagdutje, kan helpen. Leg de benen daarbij liefst wat hoger dan het hart. Dit bevordert het wegvloeien van het bloed en helpt een eventueel oedeem afnemen. Zeul trouwens liever niet met zware lasten. Bij een zware hefinspanning worden de aders in de benen extra onder druk gezet, waardoor ze verder kunnen uitzetten. Vraag eventueel of andere mensen je kunnen helpen om zware voorwerpen op te heffen of verdeel de last in meerdere kleine pakjes die niet zo zwaar zijn. 
  3. Kies de juiste sporten. Tot de beste remedies tegen spataders behoren sporten waarbij je de beenspieren aanspreekt, zoals joggen, wandelen, fietsen, zwemmen en allerhande lichte beenoefeningen. Wanneer de beenspieren samentrekken, drukken zij de aders samen die diep in het been lopen. Daarbij wordt het bloed weggeperst, zodat de zwelling van de aders tegengegaan wordt. Wandelen dient wel tegen een flink tempo te gebeuren. Een stevige strandwandeling over het losse zand is bv. uitstekend. Langs markten of etalages slenteren, kan je echter niet tot wandelen rekenen. De spieren moeten daarbij immers te weinig inspanning leveren om enig effect te hebben op de diepe aders in het been. Vermijd sporten zoals roeien, paardrijden, squash, tennis, worstelen en gewichtheffen. Onder meer omdat ze door een extreme stand van de gewrichten een vlotte doorstroming van het bloed verhinderen. 
  4. Let op je gewicht. Probeer af te vallen als je overgewicht hebt. Overtollige kilo’s betekenen een extra belasting van de bloedvaten en een minder goede werking van de spierpompfunctie. 
  5. Draag losse kleding. Vermijd knellende kousen of strakke broeken maar kies kleding die voldoende bewegingsvrijheid biedt., draag schoenen met een lage hak, niet hoger dan 4 cm. Hoge hakken doen de spierpomp minder goed werken. 
  6. Masseer de benen geregeld. Door de benen te masseren, van de voet naar de dij toe, in de richting van de veneuze circulatie, verhoogt men de snelheid van het terugkeren van het veneuze bloed. 
  7. Stop met roken. 

Lees ook: Oedeem: Wanneer zijn gezwollen benen, enkels en voeten gevaarlijk?

Oefeningen tegen spataders

Er bestaan ook enkele eenvoudige, maar nuttige oefeningen die je nagenoeg overal kan uitvoeren. Ook handig tijdens een lange auto- of vliegreis! Zo kan je bijvoorbeeld:

  • afwisselend op de hielen en op de tippen gaan staan. Krul de tenen zoveel mogelijk naar boven wanneer je op de hielen staat zodat je voelt dat je kuiten gespannen worden. Zorg echter wel voor de nodige steun wanneer jouw evenwicht niet al te best is;
  • je knieën plooien en strekken; 
  • cirkels maken met je enkels en voeten. 

Lees ook: Oefeningen voor gezwollen voeten of benen


Laatst bijgewerkt: mei 2023

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.