Hoe kun je op oudere leeftijd je brein beschermen?

Laatst bijgewerkt: juli 2017
123-zorg-psycholog-stress-hers-04-16.jpg

nieuws Researchers zijn al lang op zoek naar middelen om geheugenverlies en het ontwikkelen van dementie op oudere leeftijd te voorkomen. Recent kwam een groep van experten op dit terrein (National Academies of Sciences Engineering and Medicine in de Verenigde Staten) tot de conclusie dat er alvast drie leefregels zijn die kunnen helpen om het risico op geheugenverlies te verlagen: regelmatig bewegen, de bloeddruk onder controle houden en hersengymnastiek doen. Ze evalueerden en vergeleken daarvoor bewijsmateriaal van honderden onderzoeken die in de loop der jaren hebben plaatsgevonden. Maar voorzichtigheidshalve vermelden ze er meteen bij dat het bewijsmateriaal voor deze conclusie bescheiden is en dat het niet aantoont dat deze levenshouding dementie of andere verwante aandoeningen kan voorkomen. In het rapport dat ze daarover recent gepubliceerd hebben, staat er wel te lezen dat er hoop is. Dat zij voldoende aanmoedigend materiaal vinden om te geloven dat een aanpassing van de levensstijl in deze zin zou kunnen helpen om geheugenverlies en achteruitgang van het denkvermogen te verminderen.


auteur: Hilde Deweer, lifestylejournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram