Loopschoenen slecht voor gewrichten?

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws Lopen met loopschoenen zorgt voor meer stress op het knie-, heup- en enkelgewricht dan lopen op blote voeten. Dat blijkt uit een studie van Amerikaanse onderzoekers in het vakblad The Journal of Injury, Function and Rehabilitation.

De onderzoekers selecteerden 68 gezonde mannen en vrouwen die elke week minimaal 24 kilometer liepen. De deelnemers kregen een standaard loopschoen (Brooks Adrenaline). Vervolgens moesten zij op een loopband blootsvoets en met loopschoenen een stuk lopen in eigen tempo na een korte warming-up (3 tot 5 minuten). Daarbij werd de beweging in de gewrichten geregistreerd. De loopband registreerde de kracht die de grond op het lichaam uitoefende.

De auteurs zagen hogere gewrichtsdraaimomenten (Engels: torsion of twisting) in heup, knie en enkel met loopschoenen in vergelijking tot rennen op blote voeten. Uitzonderlijk grote veranderingen vonden plaats bij de interne rotatie van het heupgewricht en bij het buigen (flexie) en het binnenwaarts draaien (varus) van de knie. Gemiddeld steeg het draaimoment op loopschoenen in de heup met 54% en in de knie met 36% (flexie) en 38% (varus) ten opzichte van blootsvoets lopen.

De auteurs besluiten hieruit dat lopen met loopschoenen een verhoogde druk zet op het kniegewicht, wat op termijn zou kunnen leiden tot letsels. Volgens de auteurs wordt deze druk waarschijnlijk veroorzaakt door een verhoogde hiel en een dikkere zool onder het middelste voetgedeelte, eigenschappen van veel gangbare hardloopschoenen. De auteurs pleiten voor de ontwikkeling van schoeisel dat de natuurlijke voetfunctie nabootst of stimuleert en draaimomenten in knie en heup minimaliseert.
Hieruit besluiten dat loopschoenen schadelijk zijn en men beter blootsvoets loopt, zou echter nogal voorbarig zijn. Ten eerste ging het om een eenmalige test bij een beperkt aantal lopers die op een loopband liepen. Om besluiten te kunnen trekken zou men diverse loopsituaties moeten testen. Bovendien liepen ze allemaal met hetzelfde type schoen. Om echt een vergelijking te kunnen maken zou men diverse schoenen moeten testen en kijken welke schoen het best gepast is voor elke loper.

Lees ook: Sportschoeisel en blessures




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram