Waarop letten bij kant-en-klaarmaaltijden?

Laatst bijgewerkt: augustus 2007
kant-en-klaar-menu-200.jpg

nieuws Wat is er nou makkelijker in ons drukke bestaan dan een kant-en-klaarmaaltijd? Door de groeiende vraag wordt het assortiment kant-en-klaarmaaltijden steeds meer uitgebreid. Veel van deze maaltijden bevatten echter te weinig groente. Bovendien zit er soms te veel vet en zout in.
Voldoende groente. Kies voor een maaltijd met voldoende groente (minimaal 150 gram per maaltijd). Dit is eenvoudig aan te vullen met salade of rauwkost, al dan niet kant-en-klaar.
Verzadigd vet. De hoeveelheid verzadigd vet in de maaltijden kan zeer sterk variëren. Helaas staat dit niet altijd duidelijk op het etiket vermeld. Kies als dat kan een maaltijd met zo min mogelijk verzadigd vet.
Voldoende vezels. Maaltijden met witte rijst, gewone pasta en pizza, bevatten wat minder vezels. Kies ook eens voor kant-en-klaarmaaltijden met aardappelen, bijvoorbeeld stamppot of peulvruchten, bijvoorbeeld chili.
Grootte van de maaltijd. Een richtlijn voor de grootte van de maaltijd is 450-750 kilocalorieën per portie.
Hou de uiterste consumptiedatum in het oog. Bewaar en bereid de maaltijden zoals voorgeschreven op de verpakking. Belangrijk is om gekoelde maaltijden ook koel te bewaren, zo mogelijk ook tijdens het vervoer, en ze alleszins nooit in een warme auto te laten liggen.

zie ook artikel : Kant en klaar maaltijden


bron: Voedingscentrum Nederland



pub