Menopauze en voeding: wat kan je eten om de symptomen te verlichten?

Laatst bijgewerkt: september 2021
unspl-m-eten-groentan-21-9-21.jpg

nieuws Opvliegers, nachtelijk zweten… De menopauze brengt verschillende kwalen met zich mee. Met de juiste voeding kan je echter de symptomen die met de menopauze gepaard gaan fel verlichten. Welke ingrediënten je best uit je dieet kan schrappen en welke je best toevoegt? Een overzicht.

Hormonale schommelingen
De menopauze wordt gekenmerkt door hormonale schommelingen die bij de overgrote meerderheid van de vrouwen leiden tot opvliegers en nachtelijk zweten. De oorzaak van deze symptomen is de progressieve daling van de productie van oestrogeen, waardoor het temperatuurreguleringsmechanisme van het lichaam wordt verstoord. De ernst van deze symptomen varieert van persoon tot persoon, maar voor veel vrouwen is het niet zomaar een ‘ongemak’ en is de impact op de levenskwaliteit dus veel groter. Hormonale behandelingen kunnen helpen, maar er zijn ook zaken die je zelf kan doen: regelmatige lichaamsbeweging, het vermijden van gekruid voedsel of alcoholische dranken, (vooral ’s avonds) licht eten... 

Lees ook: Kan je een vervroegde menopauze behandelen?

Weinig vet, veel groenten
Wat voeding betreft, tonen sommige studies aan dat soja heilzaam zou kunnen zijn. Een Amerikaans team (George Washington University), dat zich over dit onderwerp boog, rekruteerde postmenopauzale vrouwen die ten minste twee keer per dag last hadden van opvliegers of nachtelijk zweten. Zij werden verdeeld in twee groepen voor een follow-up periode van drie maanden. De ene groep volgde een vetarm, plantaardig dieet met een half kopje (86 g) gekookte sojabonen per dag, de andere groep fungeerde als controlegroep en at zoals voordien.

De deelnemers registreerden alle momenten van opvliegers en nachtelijk zweten, en kregen op bepaalde tijdstippen een vragenlijst voorgeschoteld om te peilen naar lichamelijke, psychologische en seksuele symptomen.

Lees ook: Waarom kan de ene persoon makkelijker vet verbranden dan de andere?

Een duidelijke verbetering
Het resultaat was vrij spectaculair, want bijna 80% van de vrouwen in de "sojagroep" meldde een zeer significante vermindering (gemiddeld 84%) van de episodes van matige tot intense opvliegers. Daarmee deden ze opmerkelijk beter dan de controlegroep. Sterker zelfs, aan het einde van de follow-up gaf 60% van de vrouwen in de "sojagroep" aan dat deze opvliegers volledig verdwenen waren, terwijl dit bij geen van de vrouwen in de controlegroep het geval was. Bovendien bleek uit de vragenlijsten dat het lichamelijk, psychosociaal en seksueel welzijn in de "sojagroep" aanzienlijk was verbeterd.

De auteurs van de studie concluderen: "Bij postmenopauzale vrouwen wordt de combinatie van een vetarm, plantaardig dieet met sojabonen geassocieerd met een vermindering van de frequentie en de ernst van opvliegers en nachtelijk zweten, alsook met een verbetering van de levenskwaliteit op verschillende niveaus. In de loop van de drie maanden van ons onderzoek werd de meerderheid van de vrouwen die het dieet volgden, bevrijd van matige tot ernstige opvliegers.

De verklaring van deze voordelen zou, naast de intrinsieke deugden van een voeding die rijk is aan groenten en fruit, kunnen liggen in equol, een oestrogene molecule die in de darmen wordt geproduceerd tijdens de vertering van de soja. 

Lees ook: Helpen sojaproducten het risico op borstkanker te verkleinen?


Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram