ad

Wat is de invloed van je levensstijl op je brein?

Laatst bijgewerkt: januari 2021
IMG_51291.jpg

boeken/interviews

Ik las het vandaag alweer in een interview met een man op leeftijd: hoe hij flink elke ochtend zijn sudoku invulde in de hoop zo mentaal fit te blijven. Zelf ga ik de uitdaging liever digitaal aan: mijn iPhone schotelt me met de regelmaat van de klok suggesties voor om mijn brein te trainen. Maken zo’n spelletjes je echt slimmer of gebeurt dat pas als je een grotere uitdaging aangaat, zoals het leren van een nieuwe taal of oefenen om pianovirtuoos te worden?

Ilka De Bisschop schreef het boek ‘Het fitte brein’ om onder andere die vraag te kunnen beantwoorden. Zij vroeg zich af hoe groot de invloed van onze levensstijl is op ons intellectueel vermogen en nam zelf de proef op de som. 

In de eerste hoofdstukken van het boek krijg je een heldere uitleg over de werking en het aanpassingsvermogen van onze hersenen. De auteur gaat dieper in op wat er bedoeld wordt met ‘een fit brein’. Intelligentie is er één aspect van, maar is een IQ-test wel een accurate weergave van hoe slim je bent? Je concentratievermogen, je snelheid van denken en je capaciteit om informatie op te slaan in je geheugen bepalen allemaal samen hoe fit dat brein van jou is. Het beste nieuws: al deze aspecten vallen te trainen. Ik onthoud vooral het trucje van het geheugenpaleis, waardoor ik nu feilloos de eerste vijftien elementen van de tabel van Mendeljev kan aframmelen. 

Eens we begrijpen wat de mogelijkheden van ons brein zijn, is het een kleine stap naar de vraag hoe we onze hersenen fitter kunnen maken. Onze levensstijl speelt blijkbaar een grote rol in dit verhaal. Natuurlijk weten we ondertussen allemaal dat gezonde voeding, voldoende beweging en slaap aan de basis liggen van een gezond leven, maar hoe bepalend zijn ze voor de ontwikkeling van je brein? Maar vooral: wat als je, zoals de auteur zelf, eigenlijk niet zo heel slecht bezig bent wat die gezonde levensstijl betreft? Hoe pak je het trainen van je hersenen dan concreet aan? 

Dat onderdeel vond ikzelf het meest interessant om lezen: het inzicht dat mindtraininggames wel leuk zijn, maar dat ze je alleen beter maken in het spelen van die games. Streef je naar een algemene mentale fitheid, dan zoek je je uitdaging beter elders. Een tweede taal leren, een nieuwe studie aanvangen, muziekles volgen… zo’n dingen maken wel degelijk het verschil. Maar je hoeft het niet altijd zo ver te gaan zoeken, je kan je hersenen ook uitdagen door kleine dingen te veranderen in je gedrag: schud je routines eens door elkaar, investeer in je sociale contacten, wees nieuwsgierig, laat je favoriete playlist door je headphone galmen, trek de natuur in en ga verstandig om met schermen en sociale media. Het klinkt zo banaal, maar het maakt een verschil. 

Hoe groot het effect van al dat trainen en die veranderingen in levensstijl waren in het geval van de auteur, dat lees je in het boek. Ilka De Bisschop ging trouwens zelf de uitdaging aan om zich zowel voor als na haar inspanningen te laten testen. Haar boek gaat je niet in één klap slimmer maken, maar Ilka slaagt er wel in je haarfijn uit te leggen hoe je je hersenen fit houdt door vele kleine aanpassingen. Ze doet dat trouwens met een resem verwijzingen naar wetenschappelijke bronnen én zonder met het belerende vingertje te zwaaien, hallelujah! Zoals ze het zelf zegt: wees niet te streng voor jezelf, niemand is perfect. Houd je er een paar nieuwe goede gewoontes aan over, dan ben je al heel slim bezig. 

Meer info:
Het fitte brein - Wat je levensstijl met je hersenen doet
Auteur: Ilka De Bisschop
Publicatiedatum: 29/09/2020
Verkoopprijs: € 21,99
Uitgeverij Houtekiet


bron: Annemie Vandeweerdt

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub