ad

Puntpaprika met spek, feta en quinoa

Laatst bijgewerkt: januari 2020
HD-Gevulde-papr-08-17.jpg

recepten

Geen tijd om elke dag te koken? Geen zin in ongezonde of dure kant-en-klare maaltijden?
Dan moet je ‘slim koken’: wanneer je wat meer tijd hebt (in het weekend bijvoorbeeld) lekkere ‘healthy food’ voorbereiden die je op drukkere momenten (tijdens de week bijvoorbeeld) enkel nog moet opwarmen en/of afwerken. Food prepping op zijn best!

Ingrediënten voor 4 personen
4 puntpaprika’s
200 g magere spekblokjes
2 sjalotten
olijfolie
kurkuma
(gerookt) paprikapoeder 
200 g quinoa
120 g feta
peper

Vooraf (In het weekend)
- Snijd de paprika’s in de lengte doormidden en verwijder de zaadlijsten. Zorg ervoor dat de paprikahelften kunnen blijven liggen in de ovenschaal.
- Bak de spekblokjes krokant in een braadpan.
- Doe 1 eetlepel olijfolie in de pan en bak de fijngesnipperde sjalot aan. Breng op smaak met een snufje kurkuma, paprikapoeder en peper.
- Spoel de quinoa en kook hem gaar volgens de instructies op de verpakking.
- Snijd ondertussen de feta in kleine blokjes.
- Meng de quinoa en de feta met het spek en de sjalot.
- Bestrijk een ovenschaal met olijfolie, leg de paprikahelften erin en laat ze tegen elkaar aanleunen. Vul de paprika’s met het quinoamengsel. Laat ze afkoelen en zet ze afgedekt in de koelkast.

Voor je aan tafel gaat (In de week)
- Verwarm de oven voor op 180 °C en zet de paprika’s 20 minuten in de oven. Zet de laatste 5 minuten ook de ovengrill aan maar houd de paprika’s dan wel in de gaten zodat ze niet aanbranden.
- Serveer met een gemengde groentesalade.

kokeninhetweekendcover.jpg
Een recept uit het boek 'Koken in het weekend, eten de hele week' van Hilde Deweer.
Uitgegeven door Manteau. 
Verkoopprijs in de boekhandel: 19,99 euro - 160 pagina's


bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice

ad


pub