Bestaan er trucjes om de alcohol in uw lichaam sneller te verwijderen?

Laatst bijgewerkt: maart 2019
123h-feest-nieuwjaar-party-12-18.jpg

nieuws

Er zijn geen werkende manieren om de afbraak van alcohol te versnellen en dus sneller nuchter te worden. Of u koffie drinkt, een koude douche neemt, veel beweegt of de frisse lucht opzoekt, speelt geen enkele rol. Mogelijks zal u zich even meer nuchter voelen, maar er verandert niets aan het alcoholgehalte in uw bloed.
Ook bepaalde ontnuchteringsmiddeltjes, die o.a. via internet aangeboden worden, zijn nep en kosten enkel geld.
Ook door het drinken van water gaat alcohol niet sneller uit uw lichaam. Eén standaard glas alcohol wordt door de lever binnen 1 á 1,5 uur afgebroken. Het drinken van water heeft hier geen invloed op. Het drinken van water tussen de glazen alcohol door en aan het eind van de avond helpen wel tegen een kater. 

Of u al dan niet gegeten hebt, heeft wel een invloed. Voedsel in de maag zorgt er namelijk voor dat de alcohol langzamer in het bloed wordt opgenomen. De duurtijd nodig voor het organisme om een hoeveelheid alcohol ten volle op te nemen, bedraagt een half uur op een nuchtere maag, en ongeveer een uur indien u tegelijk eet en drinkt. Met een volle maag bent u dus minder snel onder invloed, maar de alcoholconcentratie wordt even hoog als bij drinken op een lege maag. Houd dus rekening met die duurtijd bij het meten van uw alcoholgehalte.

Hoe kunt u het alcoholgehalte meten?

  • Klassieke alcoholtesters: Door het aantal glazen te tellen dat u gedronken hebt, kunt u reeds een eerste inschatting maken van uw alcoholgehalte. Meettoestellen zoals alcoholtesters (verkrijgbaar in de handel), zullen u toelaten om de toestand veel nauwkeuriger te meten.
  • Rekenprogramma’s op het internet: Sommige websites stellen rekenprogramma’s ter beschikking om het alcoholgehalte te berekenen op basis van informatie die door de gebruiker wordt ingevoerd. Het spreekt voor zich dat dergelijke websites slechts een ruwe inschatting van de situatie kunnen geven.
  • De alcoholcalculator (www.alcoholhulp.be/alcoholcalculator) kan u helpen bij het inschatten van het alcoholgehalte in uw bloed.
  • De  'apps': Sinds kort bestaan er ook alcoholtesters die u aan een smartphone kan koppelen en die informatie geven over het alcoholgehalte dankzij downloadbare apps. Sommige apps gaan zelfs verder en zoeken voor positieve ‘blazers’ een alternatief transport of een hotelkamer in de buurt.

Hoeveel mag u drinken als u met de auto moet rijden?

In België mag het alcoholgehalte van een autobestuurder niet gelijk of hoger zijn dan 0,5 ‰ (0,5 g/l of 0,22 mg/l uitgeademde lucht). In sommige landen geldt een nultolerantie voor (jonge) bestuurders. Zelfs met een alcoholgehalte van 0,5‰ loopt u 2,5 keer zoveel kans op een dodelijk ongeval (met 0,8‰ is dit 4,5 keer zoveel, met 1,5‰ 16 keer zoveel).

Om uw alcoholgehalte in te schatten, moet u de eenheden alcohol (het aantal glazen) tellen die u de laatste uren hebt genuttigd, zelfs de alcoholische dranken die gespreid waren in de tijd.
  • Gemiddeld levert een standaardglas alcoholische drank (25 cl pils, 10 cl wijn, 7 cl aperitief, 3 cl sterke drank) 0,2 à 0,3‰ (promille) alcoholgehalte op. Na 2 à 3 glazen komt u dus in de ‘risicozone’ boven 0,5‰. 
  • De alcohol wordt door het lichaam afgebroken aan een ritme van ± 0,15‰ per uur. Op een lege maag duurt het dubbel zo lang. 
  • Eenzelfde hoeveelheid ingenomen alcohol geeft niet altijd en bij iedereen hetzelfde alcoholgehalte in het bloed: dat verschilt van persoon tot persoon en is afhankelijk van o.m. lichaamsgewicht, vetgehalte, geslacht, leeftijd... Zo zal een twintigjarig meisje van 1m60 met een gewicht van 50 kg in principe sneller de limiet bereiken dan een jongeman van dezelfde leeftijd met een lichaamslengte van 1m80 en een gewicht van 75 kg.

zie ook artikel : Rijden met alcohol: wanneer bent u in overtreding?

Meer info
www.vad.be/alcohol-en-andere-drugs/wetgeving/verkeerswet.aspx
www.goforzero.be/nl
https://blog.europ-assistance.be/nl/alcohol-alcoholtesters-en-alcoholgehalte/



verschenen op : 27/12/2018 , bijgewerkt op 14/03/2019


pub