Meerdere bewegingskwartiertjes per dag zetten kleuters meest in beweging

Laatst bijgewerkt: June 2018
123-kinderen-spelen-appel-gezond-06-18.jpg

nieuws

Kleuters zijn actiever doorheen de dag als hun dagplanning bestaat uit meerdere bewegingskwartiertjes van vrij spel, in plaats van één groot beweegblok. Dat blijkt uit Australisch onderzoek, zo meldt het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Onderzoekers volgden 316 Australische kleuters. De kleine helft van deze kleuters kon genieten van een aangepaste dagplanning met verschillende bewegingskwartiertjes. De andere helft kreeg dezelfde tijd voor vrij spel, maar dan in 1 groot blok van 45 minuten tot een uur.  Zowel bij de start als na 3 maanden droegen de kleuters gedurende een week bewegingsmetertjes om zicht te krijgen op hun:
matig tot intensieve beweging tijdens de opvanguren (9 uur ’s morgens tot 15 uur) 
matig tot intensieve beweging tijdens de hele dag, 
totale beweging (incl. licht intensief) gedurende de hele dag. 
blessures

Na 3 maanden speelden kleuters tijdens de opvanguren in de groep van de bewegingskwartiertjes dagelijks gemiddeld 5,2 minuten meer aan een matige tot hoge intensiteit in vergelijking met de kleuters met één groot blok vrij spel.  Ook bekeken over de hele dag noteerden onderzoekers een significant maar bescheiden verschil van 1,6 minuten. Wat de totale beweging over de hele dag betreft, was er geen significant verschil, eerder een kleine trend: 14,3 minuten in het voordeel van de groep kleuters met bewegingskwartiertjes. Beide groepen bleken even blessuregevoelig. Op dat vlak maakte een andere dagindeling geen verschil. 

Deze studie illustreert het potentieel van verschillende bewegingskwartiertjes doorheen de dag als gangmakers van een hogere bewegingsintensiteit. Vele Vlaamse kleuterscholen brengen verschillende bewegingskwartiertjes al in de praktijk. Ook in dagopvang en andere ‘settings’ dan onderwijs kunnen ze een goede strategie zijn. Het gaat wel om een Australische studie, waardoor besluiten rond vergelijkbare effecten in Vlaanderen meer bevestiging vragen.   

Motiverend toezicht 
Ook combineert men de bewegingskwartiertjes best met andere, bewezen effectieve maatregelen in Vlaamse context. Zo toonde de Universiteit Gent al aan dat ‘gesplitste speeltijden’ op school tot intensiever spelen leiden (weliswaar bescheiden). Speeltijden op verschillende momenten bieden kleuters immers meer speeloppervlakte aan. Daarnaast blijft ook het actief toezicht van begeleiders zeer belangrijk. Meer spelmateriaal bijvoorbeeld leidt niet automatisch tot meer beweging bij kleuters, tenzij de voorwaarden actief toezicht en de motiverende begeleiding vervuld zijn. 
De volledige studie kan u hier downloaden.


pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt