Gering effect ADHD-medicijnen op schoolprestaties

Laatst bijgewerkt: april 2018
123-txt-adhd-bord-handen-04-18.jpg

nieuws

Medicatie voor kinderen met ADHD heeft positieve invloed op het gedrag maar niet of nauwelijks op schoolprestaties. Een training van ouders of leerkrachten heeft een positiever effect. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij adviseren om medicatie niet voor te schrijven met als doel schoolprestaties te verbeteren. De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift European Child & Adolescent Psychiatry.

Zeventig procent van de kinderen met ADHD heeft baat bij medicatie als het gaat om het verminderen van bekende klachten als aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit. Methylfenidaat – de werkzame stof in medicijnen zoals zoals Rilatine of Concerta – zorgt ervoor dat de productiviteit van rekenen met 8 procent toeneemt en de nauwkeurigheid van het rekenen met 3 procent. Het leidt niet tot verbeteringen in de nauwkeurigheid van het lezen. De verbeteringen in schoolprestaties zijn klein vergeleken met verbeteringen in het gedrag. Een oudertraining en/of een combinatie van ouder- en leerkrachttraining heeft een positiever effect op schoolprestaties, maar meer onderzoek is nodig om dit te bevestigen. 




pub