Mindfulness: hype of wetenschap?

Laatst bijgewerkt: mei 2016
123-mindfulness-handen-psych-05-16.jpg

nieuws Volgens sommigen is mindfulness een panacee, volgens anderen is het zweverig geneuzel. In de nieuwe editie van het magazine Durf Denken van UGent zet professor Rudi De Raedt (vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie) de puntjes op de i.

Mindfulness leert mensen via gerichte meditatieoefeningen om hun aandacht op een heel specifieke manier te gebruiken. Je staat open om allerlei gedachten, gewaarwordingen en gevoelens te ervaren, maar je kan ze ook loslaten. Je leert je richten op het hier en nu. Die aandachtstraining leert je bijvoorbeeld om negatieve gedachten los te laten. Wat belangrijk is: de mindfulness waar we het hier over hebben, is een uitgebreide groeps- training van 8 weken lang, onder begeleiding, en met opdrachten om tussen de sessies door te oefenen. Het gaat dus niet om zomaar wat losse meditatie- of ontspanningstips.

En werkt het?
Als hervalpreventie voor depressies zijn er goede resultaten. Momenteel is er nog onvoldoende bewijs dat mindfulness zinvol is bij angst en pijnbestrijding, bij slapeloosheid, astma, tinnitus enzovoort.
http://www.communicatie.ugent.be/export/Durf-Denken/april-2016.pdf




Dormeasan forte – Voor een gezonde nachtrust Dormeasan forte – Voor een gezonde nachtrust
A.Vogel

Helpt om goed te slapen, brengt lichaam en geest tot rust om fris en uitgerust wakker te worden.

Meer weten ?

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram