Wat helpt tegen een winter- of seizoensdepressie?

Laatst bijgewerkt: februari 2016
123-vr-depr-psych-eenz--02-16.jpg

nieuws Veel mensen hebben last van een dipje tegen het einde van de winter. Sommigen hebben er zoveel last van dat ze moeite hebben om nog normaal te functioneren. Dit kan wijzen op een winter- of seizoensgebonden depressie.

• Ga op tijd slapen en probeer op tijd op te staan. Geef niet toe aan de neiging om veel of lang te slapen.
• Ga elke dag buiten, ook als het slecht weer of bewolkt is.
• Laat zoveel mogelijk daglicht binnen in uw huis of kantoor.
• Werk zo dicht mogelijk bij het raam.
Naar de zon: Een winterbreak op een zonnige plek zal de symptomen verminderen of doen verdwijnen, maar na thuiskomst keren ze terug. Het zonlicht wordt niet opgeslagen en meegenomen.
Zonnebank: Een zonnebank heeft geen enkel effect. Het licht van de zonnebank bevat UV-straling die niet alleen voor uw huid maar ook voor uw ogen schadelijk is. U mag zeker niet in de lamp kijken, maar moet de ogen juist extra beschermen met het zonnebrilletje.
Antidepressiva: bij sommige mensen kan een winterdepressie zo ernstig zijn dat geneesmiddelen (antidepressiva) nodig zijn.
Sint-janskruid (Hypericum perforatum) helpt mogelijk tegen een lichte depressie, maar het is niet bekend of het ook tegen een winterdepressie helpt. Combineer Sint-Janskruid niet met andere geneesmiddelen (bv. de anticonceptiepil) omdat dit de werkzaamheid kan beïnvloeden. Raadpleeg eerst een arts voor u gebruik maakt van Sint-janskruid.
Psychotherapie is niet courant voor een winterdepressie, maar kan soms toegepast worden. De gebruikte gedragstherapeutische technieken zijn dezelfde als die welke tegen gewone depressies worden ingezet. U leert negatieve gedachten en gedragingen op te sporen, om ze daarna te vervangen door realistischer en positiever alternatieven.
• Hebt u last van een ongeremde trek in zoetigheid? Kies dan gezonde snacks - zoals fruit. Fruit met een zoete smaak zal uw trek in zoet even goed stillen, zonder dat u daarbij verdikt en/of last krijgt van schuldgevoelens
Lichttherapie is de meest effectieve behandeling tegen winterdepressie die makkelijk thuis kan worden uitgevoerd. Lichttherapie houdt in dat u enkele dagen achter elkaar drie kwartier voor een speciale lamp zit die licht uitstraalt vergelijkbaar met daglicht. Zo'n 70 à 80% van mensen met een winterdepressie hebben baat bij lichttherapie.



verschenen op : 17/02/2016


pub