ad

Hoe vermijdt u een tablet-nek of smartphone-pols?

Laatst bijgewerkt: maart 2015
123-p-tablet-internet-computer-170-1.jpg

nieuws Hadden veel mensen die vaak de computer gebruikten vroeger last van een zogenaamde muisarm, dan zouden nu meer en meer mensen last hebben van een tablet-nek of een smartphone-pols door het toenemend gebruik van mobiele apparaten. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een onderzoek van het Nederlandse SeniorWeb. 14% van de senioren met een tablet en/of smartphone zou weleens klachten of pijn ervaren door het gebruik van deze apparaten.

Klachten
Deze apparaten worden steeds vaker en ook voor langere tijd gebruikt. Maar vaak niet op een verantwoorde manier, wat tot klachten kan leiden. Dit geldt zowel voor jongeren als ouderen. De meeste senioren (63%) blijken dagelijks meer dan 1 uur actief te zijn op hun tablet en/of smartphone en 27% is dat meer dan 2 uur. Een kleine groep respondenten (5%) gebruikt deze apparaten zelfs meer dan 4 uur per dag. Zij lopen dan ook het grootste risico op lichamelijke klachten.
Senioren ervaren vooral klachten/pijn door het gebruik van de tablet (13%). Het gebruik van smartphones geeft minder vaak klachten (5%), waarschijnlijk omdat men deze minder intensief gebruikt. Respondenten geven aan met name last van nek (58%) en schouder (44%) te hebben, gevolgd door pols (33%) en hand/vinger (29%).
Volgens ergonomen is de vermoeidheid en overbelasting in deze lichaamsdelen heel logisch. Want vaak zit of hangt men op de bank met het hoofd voorovergebogen naar het scherm te kijken. Daarbij houdt men veelal de tablet of smartphone in de ene hand, terwijl men met de andere hand druk aan het swipen en tikken is op het scherm. Deze houding in combinatie met het urenlange gebruik kan leiden tot de nieuwe RSI-klachten: tablet-nek en smartphone-pols.

Nekklachten
Als u met een tablet op schoot werkt, dan kunt u het scherm niet onafhankelijk van het toetsenbord kantelen, zoals u dat kunt doen bij een laptop. Daardoor moet u een bepaalde kijkhoek aannemen, die gevolgen heeft voor de bedieningshoek van het toetsenbord en omgekeerd. Hoe lager de positie van het beeldscherm, bijvoorbeeld in de schoot, hoe groter het risico van nek- en schouderklachten.
Uit recent onderzoek van Washington State University bleek bijvoorbeeld dat werken met een tablet de druk op de nekspieren met 3 tot 5 keer verhoogt in vergelijking met proefpersonen die in een neutrale positie met opgeheven hoofd zaten.

Polsklachten
Het constant vasthouden van een tablet een statische spierspanning in de arm, pols en hand veroorzaakt. De tablet wordt vaak vastgehouden met één hand, in een soort pincetgreep, terwijl de andere hand het scherm aanraakt. Deze pincetgreep is relatief zwak. Doordat u de tablet in een hoek vasthoudt, wordt de hand belast. Deze belasting wordt verhoogd doordat u met de andere hand drukt op het scherm. Over een langere tijd moet u daarom relatief hard knijpen, waardoor bij langdurig gebruik vermoeidheids- en overbelastingsklachten (RSI) kunnen ontstaan in de duim, hand, schouder en nek. Om dit te voorkomen, kunt u het tablet beter ondersteunen met uw onderarm.

Microsoft heeft in samenwerking met onder andere het National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH) een studie uitgevoerd naar de risico’s voor polsklachten bij het gebruik van tablets. De vier meest voorkomende werkwijzen zijn onderzocht:
• Met een i-Pad zittend op een bank waarbij de tablet wordt vastgehouden met de ene hand en de andere hand spelletjes speelt of navigeert op het web;
• Met een i-Pad zittend op een bank waarbij de tablet wordt vastgehouden met beide handen en de duimen worden gebruikt om te navigeren op het web;
• Met de i-Pad op schoot zittend op een bank waarbij beide handen worden gebruikt voor e-mailen en navigeren op het web;
• Met de i-Pad op een tafel, zittend op een bank, waarbij beide handen worden gebruikt voor e-mailen en navigeren op het web.
Uit de resultaten bleek dat deze werkwijzen resulteren in meer extreme polshoudingen dan tot nu toe zijn gemeten bij andere computerapparatuur en dat ze daardoor een risicofactor vormen voor polsklachten.

Hoe kunt u problemen vermijden?
Wie tijdens het tabletgebruik goed op zijn houding let (rechte rug, ontspannen schouders, hoofd niet te ver gebogen...) kan veel problemen voorkomen.
• De tablet moet bij voorkeur worden ondersteund, zodat vasthouden of op schoot leggen niet nodig is. U kunt hem bijvoorbeeld op tafel leggen.
• Leg de tablet niet plat op een tafel, maar zet hem schuin omhoog met het beeldscherm in dezelfde hoek als uw gezicht. Ideaal is een kantelhoek van ± 45°.
• Met een tablethoes waarmee u de tablet schuin omhoog kunt zetten, hebt u een betere kijkhoek, wat beter is voor uw nek.
• Als u de tablet langer dan 30 minuten vasthoudt of op schoot hebt, is de nekbelasting te groot. Wissel na 30 minuten af met iets anders.
• Varieer in houding en beweeg voldoende. Juist met een tablet kunt u goed op verschillende plekken werken.
• Gebruik een los toetsenbord als u veel typt: dan hoeft u het schermtoetsenbord van de tablet niet te gebruiken. Dat is beter voor de handen en de polsen.
Losse micro-toetsenborden uit tablethoesjes die vaak in combinatie met een tablet worden gebruikt zijn alleen geschikt voor mensen met kleine handen en voor kortdurend gebruik.
• Voor dagelijkse werkzaamheden langer dan 2 uur wordt het gebruik van een tablet afgeraden. Een laptop met een los toetsenbord is dan meer geschikt.

Bronnen
www.seniorweb.nl/tip/61718/tip-een-betere-houding-bij-tabletgebruik
www.beroepsziekten.nl/sites/default/files/documents/beroepsziekten_in_cijfers_2014.pdf
www.hsph.harvard.edu/news/features/ipad-ergonomics-dennerlein/
http://ewic.bcs.org/upload/pdf/ewic_hci13_short_paper22.pdf
https://web.stanford.edu/dept/EHS/prod/general/ergo/documents/laptop_guide.pdf
https://news.wsu.edu/2015/03/13/tablets-increase-neck-strain-3-5-times-says-ergonomics-study/#.VQmhsGasO-s
www.bakkerelkhuizen.nl/uploads/wysiwyg/BakkerElkhuizen_whitepaper_comfortabel%20productief%20met%20tablet_NLv1.pdf




ad


pub