Waarom zijn eieren niet slecht voor uw cholesterol?

Laatst bijgewerkt: maart 2015
ei-gebroken-170_400_03.jpg

nieuws Lange tijd werd aangeraden om niet te veel eieren te eten omdat een ei relatief veel cholesterol bevat en het cholesterolgehalte in het bloed zou verhogen. Te veel cholesterol in het lichaam is schadelijk en verhoogt in combinatie met andere risicofactoren zoals roken, hypertensie, te weinig lichaamsbeweging, overgewicht en diabetes type 2 het risico op hart- en vaatziekten.
Jarenlang adviseerden gezondheidsorganisaties, zoals ook de Belgische Hoge Gezondheidsraad, om niet meer dan 300 mg cholesterol per dag in te nemen via de voeding. Eén eidooier brengt ongeveer 200 mg cholesterol aan. Rekening houdend met de aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad en het feit dat ook nog andere dierlijke producten en met ei bereide voedingsmiddelen wat cholesterol aanbrengen, is er in een gezonde voeding ruimte voor zo’n drie eieren per week.

Geen invloed op cholesterol
De laatste jaren verschijnen er echter meer en meer onderzoeken die die cholesterolhypothese onderuit halen. De meeste studies van de laatste 10 jaar bij gezonde mensen vinden geen rechtstreeks verband tussen de consumptie van eieren (en cholesterol in de voeding in het algemeen, bv. in mosselen en andere schaaldieren, en in lever) en een verhoogd bloedcholesterolgehalte en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Het cholesterol in ons lichaam wordt vooral beïnvloed door verzadigde vetten. Verzadigd vet zit bijvoorbeeld in volle melkproducten en kaas, vet vlees, gebak, snacks enzovoorts.
Dat wordt nu officieel bevestigd in het nieuwe voorstel van Dietary Guidelines for Americans - de officiële voedingsrichtlijnen in de VS die om de vijf jaar worden herzien. In die nieuwe voedingsrichtlijn wordt de limiet van 300 mg cholesterol per dag geschrapt. Wel wordt aangeraden om niet te veel verzadigde vetzuren en transvetten te eten omdat die het cholesterolgehalte wèl beïnvloeden. Eieren (maar ook schaaldieren en lever) bevatten hoofdzakelijk onverzadigde vetten.

Eén ei per dag?
De officiële voedingsrichtlijnen in België en Nederland adviseren voorlopig nog altijd om maximaal 3 eieren per week te eten, waarbij uitdrukkelijk verwezen wordt naar de limiet van 300 mg cholesterol per dag.
Onder meer in Engeland, Australië, Canada en de Verenigde Staten hebben verschillende organisaties die grens al laten vallen en worden er niet langer grenzen gesteld aan de consumptie van eieren. Gezonde personen mogen gerust 1 ei per dag eten. Beperking van de eiconsumptie wordt alleen nog aangeraden voor sommige mensen, zoals diabeten en mensen met een familiale aanleg voor een te hoog cholesterol.

Het Nederlandse Voedingscentrum houdt voorlopig nog een slag om de arm. Of een ei iedere dag gezond of ongezond is, hangt af van wat u verder iedere dag eet, zo luidt het op de website van het Voedingscentrum. Het Voedingscentrum adviseert om te variëren in vis, vlees, ei en/of vleesvervangers. Het eten van drie eieren per week past in een gevarieerde voeding. Wil u meer eieren eten, eet dan minder vet vlees, kaas en leverproducten. Omdat vegetariërs over het algemeen minder verzadigd vet binnen krijgen, kunnen ze meer eieren per week eten dan vleeseters: 4 tot 5 stuks per week.

www.health.gov/dietaryguidelines/2015.asp
https://www.bhf.org.uk/heart-health/risk-factors/high-cholesterol
http://www.voedingscentrum.nl/



verschenen op : 05/04/2015


pub