Ziekteverzuim kost bedrijven heel wat geld.

Laatst bijgewerkt: januari 2013
jobat-tek-depressief-170.jpg

nieuws Ziekteverzuim kost bedrijven heel wat geld. Werkgevers die werk maken van een positief absenteïsmebeleid plukken daar de vruchten van. In economisch moeilijke tijden besteden bedrijven meer belang aan de aanwezigheid van medewerkers. Er wordt minder aangeworven en de huidige werknemers worden zo optimaal mogelijk ingezet', zegt Philip Van Eeckhoute, gedelegeerd bestuurder van hr-dienstengroep ADMB. Met 'Mijn medewerker is afwezig. Wat nu?' brengt ADMB een praktische gids op de markt voor werkgevers die het absenteïsme in hun bedrijf op een positieve manier willen remediëren.

'Uiteraard zijn er momenten waarop je als werknemer niet anders kan dan thuisblijven, omdat je te ziek bent', vertelt dokter Geert De Cooman, algemeen directeur van Provikmo, de externe dienst voor preventie en bescherming binnen ADMB. 'Dat is echter in amper 20 procent van de afwezigheden zo. 5 procent van het ziekteverzuim is profitariaat. Die mensen moet je op hun plichten wijzen. 75 procent bevindt zich in een grijze zone: men voelt zich wel wat ziek, maar mits voldoende motivatie zou men daar niet thuis voor blijven. Om dat aan te pakken moet je een positief absenteïsmebeleid voeren, zowel op materieel als op psychosociaal vlak.'

Sociale onrust

Werkgevers moeten anders naar absenteïsme kijken, benadrukt dokter De Cooman. 'Het is essentieel dat bedrijven absenteïsme zien als een symptoom. Er gaat iets mis, maar wat? Ze moeten op zoek naar de onderliggende oorzaken.'

Lees ook:


bron: Jobat.be


verschenen op : 03/01/2013 , bijgewerkt op 03/01/2013


pub