Statines geven energieverlies

Laatst bijgewerkt: juni 2012
tek-cholest-bloedv-170_400_05.jpg

nieuws Statines, dit zijn populaire geneesmiddelen tegen een te hoog cholesterol, geven een verhoogd risico op energieverlies en bovenmatige vermoeidheid bij inspanning, zo blijkt uit onderzoek aan de University of California, San Diego in Archives of Internal Medicine.

Het onderzoek werd uitgevoerd met een groep van zevenhonderd mannen en driehonderd vrouwen. De deelnemers waren gemiddeld 57 jaar oud en hadden verhoogde LDL-cholesterolspiegels. Geen van hen had diabetes of een hartaandoening. Ze kregen gedurende 6 maanden 40 mg pravastatine, 20 mg simvastatine of een placebo.

De wetenschappers stelden vast dat sommige statinegebruikers te kampen hadden met energieverlies, anderen kregen te maken met meer dan normale vermoeidheid bij inspanning. Sommige patiënten ervoeren een combinatie van deze klachten. De verschijnselen traden op bij zowel mannen als vrouwen, maar bij vrouwen leken ze vaker op te treden.

De onderzoekers concludeerden dat de statinegebruikers meer kans hadden op energieverlies en vermoeidheid als degenen die een placebo gebruikten.



verschenen op : 19/07/2012


pub