ad

Waarom u beter geen GSM gebruikt in de auto

Laatst bijgewerkt: januari 2012
gsm-auto-1701.gif

nieuws Bellen met de GSM in de auto mag dan verboden zijn, weinig Belgen lijken zich veel aan te trekken van dat verbod. 1 op 4 Belgen rijdt en belt dagelijks vanuit de auto met de gsm in de hand. Dat blijkt uit een enquète van het BIVV. Erger nog, 24 % van de bevraagden leest sms’jes terwijl ze rijden en 16 % versturen er.

In totaal gebruikt 53 % van de bestuurders elke dag zijn gsm in de auto, met of zonder handenvrije kit. 55 % van de 30- tot 49-jarigen verklaart rijden en bellen te combineren, tegenover 48 % van de bestuurders jonger dan 30, en 40 % in de leeftijdsgroep vanaf 50 jaar.

Slechts 30 % van de personen die bellen tijdens het rijden beschikt over een handenvrije kit, die ze trouwens niet altijd gebruiken (slechts 61 % van de bezitters van zo’n kit maakt er ook systematisch gebruik van).
26 % van de ondervraagde personen verklaart dat ze nooit of bijna nooit de wagen aan de kant zetten als ze worden opgebeld. 28 % gebruikt de gsm daarentegen enkel als ze voor het rode licht of in de file staan.

2 tot 9 keer meer risico op een ongeval
Uit meerdere studies blijkt dat bellende bestuurders 2 tot 9 keer meer risico op een ongeval lopen dan niet-telefonerende bestuurders. De risico’s van bellen en rijden zijn vergelijkbaar met een alcoholpercentage van 0,8 % in het bloed. Het risico bij gebruik van een handenvrije kit is bijna even groot als wanneer men belt met de gsm in de hand.

Bestuurders die bellen terwijl ze rijden:
• minderen bruusk vaart als ze bellen of zelf gebeld worden;
• vertonen aarzelend en inefficiënt gedrag: de wagen wijkt af van zijn traject en kan zelfs het eigen rijvak verlaten;
• “vergeten” om 4 op de 10 verkeerstekens na te leven;
• weigeren in 1 op de 4 gevallen om voorrang te verlenen;
• hebben sterk de neiging om zwakke weggebruikers te negeren of om zich minstens inefficiënt te gedragen in hun aanwezigheid (bijvoorbeeld optrekken in plaats van remmen om overstekende voetgangers te ontwijken);
• hebben een langere reactietijd nodig (0,3 tot 0,7 seconden meer dan gemiddeld) maar remmen heviger als ze een obstakel tegenkomen.




ad


pub