Suikeraccijns lijkt in Mexico te werken

123-frisdranken-suiker-03-16.jpg

nieuws Na de invoering van een ‘suikeraccijns’ in Mexico, op 1 januari 2014, is de verkoop van suikerhoudende frisdranken met ongeveer 6% gedaald, onder de arme bevolkingsgroepen beduidend meer dan onder de rijke. De verkoop van flessen water was ongeveer 4% hoger dan wanneer de trend van eerdere jaren zich had voortgezet.

Dit blijkt uit een studie van januari 2012 tot januari 2015 onder 6253 huishoudens in de grote steden van Mexico, zo meldt het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

De extra belasting op suikerhoudende frisdranken bedroeg 1 peso (5 cent) per liter, een prijsverhoging van rond de 10%. Een consumptiedaling van 6% komt overeen met ongeveer 12 ml/per hoofd per dag. Deze daling zette in direct na de invoering van de belasting, en liep snel op tot 12% na een jaar (17% onder de armere bevolking).
Uit ander onderzoek blijkt dat prijsverhogingen van bijvoorbeeld tabak en alcohol op de lange termijn een groter effect hebben dan op de korte termijn. De auteurs zijn daarom optimistisch dat de frisdrankconsumptie in Mexico verder zal afnemen. Economische modelberekeningen hadden voorspeld dat de accijns ten minste 20% van de verkoopprijs zou moeten zijn om de consumptie te doen dalen. Dat de armere bevolking het consumptiepatroon het sterkst aanpast, betekent daarnaast dat de belasting niet regressief werkt, zoals eveneens was gevreesd.

De onderzoekers melden nog dat in winkels en media ‘agressieve’ reclamecampagnes zijn gevoerd om het marktaandeel van suikerhoudende frisdranken te behouden, maar het effect daarvan is volgens hen onduidelijk.

Laatst bijgewerkt: maart 2016

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram