Wandel je fit

Laatst bijgewerkt: april 2008

nieuws Wandelen is een gemakkelijke en voor haast iedereen en overal te beoefenen fysieke activiteit. Je kan het op elke leeftijd, je kan op eigen tempo wandelen, je loop nauwelijks een risico op blessures en je kan het met het hele gezin doen.
Voor wandelen heb je geen speciale uitrusting nodig. Maar met gewone schoenen loop je voor langere tochten meer risico op blessures omdat je voeten niet voldoende beschermd zijn. Een goede schoen beschermt de voet tegen vochtig weer en zorgt voor een goede lucht aan- en -afvoer.
- Hoe ruwer en veeleisender het terrein, hoe steviger de schoen moet zijn. Wandelschoenen worden naargelang de stevigheid ingedeeld in verschillende categorieën. Categorie A is de lichte wandelschoen die soepel, licht en luchtig is. Categorie B is de stap- of trekkingschoen die steviger is en meer bescherming geeft tegen ruwer terrein. De categorie‘n C, D en E zijn bergschoenen voor avontuurlijke bergtochten.
- Dikke zolen voorkomen dat je na een tijdje ieder steentje op de grond voelt.
- Zorg dat je schoenen regenbestendig zijn. Een schoen met goretex garandeert je waterdichtheid.
- Let op dat er geen oneffenheden aan de binnenkant van je schoenen zijn.
- Koop nieuwe wandelschoenen in de namiddag. Je voeten zwellen immers in de loop van de dag een klein beetje op.
- Pas beide schoenen met de sokken waarmee je normaal gaat wandelen en loop wat rond in de winkel.
- Pas verschillende merken van schoenen. Wandelschoenen mogen niet knellen. Tijdens het stappen zwellen je voeten immers meestal wat op.
- Loop nieuwe schoenen eerst een paar keer in vooraleer je er een lange tocht mee doet. Zo voorkom je blaren.

Hoe begin je eraan?
• Integreer wandelen zoveel mogelijk in je dagelijkse activiteiten.
• Ben je lange tijd inactief geweest of heb je twijfels over je fysieke conditie, dan is het aangewezen om eerst met je huisarts te praten over wat voor jou haalbaar en wenselijk is.
• Ga nooit te snel van start. Geef je spieren de kans om rustig op te warmen.
• Houding, het is belangrijk dat u ontspannen, rechtop loopt. Plaats de voeten recht naar voren en wikkel uw voeten goed af. Laat u armen ontspannen meegaan met het wandeltempo.
• Kies een wandeltempo waarbij je niet buiten adem raakt en nog gemakkelijk een gesprek kan voeren. Stap je eigen tempo.
• Een geleidelijke opbouw en regelmatig wandelen verbetert je fitheid. Om je conditie op te bouwen, drijf je eerst het aantal wandelingen en de wandeltijd op en pas nadien het wandeltempo. Door regelmatig te wandelen, wordt je tempo automatisch hoger.
• Ga goed voorbereid op pad.
Luister naar het weerbericht zodat je de juiste kledij kan voorzien.
• Neem wat basisspullen mee voor onderweg: iets te eten en te drinken, een regenjas of paraplu, zonnecrme, …

Tips om vol te houden
• Maak iedere avond een wandeling met de hond (van de buren).
• Maak er een gezinsactiviteit van of spreek af met buren, vrienden, collega’s, … Zo hou je het langer vol. Let echter wel op dat je aan een tempo wandelt dat voor iedereen haalbaar is.
• Stippel een wandeltocht uit naar een geliefd plekje of naar een stad of gebied dat je altijd al wilde verkennen.
• Neem deel aan georganiseerde wandelingen of word lid van een wandelvereniging. Samen wandelen is leuker.
• Zoek mooie en gevarieerde wandelroutes. • Combineer eventueel met een andere hobby, b.v. fotografie, planten en dieren observeren.
• Doe eens mee aan een wandelzoektocht.
• Wissel wandelen op verharde wegen af met wandelen op onverharde wegen. Kies eens voor een vlak of een meer heuvelachtig terrein.
• Maak gebruik van een stappenteller en noteer elke dag je aantal stappen.


bron: CM


Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden. Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden.
Phonak

De impact van gehoorverlies op onze levenskwaliteit wordt vaak onderschat. Test vandaag nog jouw gehoor met de gratis online hoortest.

Test nu je gehoor...

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram