Kan je met compressiekousen je sportprestaties verbeteren?

Laatst bijgewerkt: november 2021
In dit artikel
Kan je met compressiekousen je sportprestaties verbeteren?

dossier

Compressietherapie gebruikt gecontroleerde druk om de bloedstroom in je benen te verhogen en de bloedstroom naar het hart te verbeteren. Tegelijkertijd ondersteunt het je aderen en vermindert het zwellingen. Compressiekousen zijn de meest gebruikelijke vorm van compressietherapie en zouden een effect hebben op je sportprestaties.

Lees ook: Hoe voorkom je een hongerklop?

Voordelen van compressietherapie

123_sport_kousen_lopen_2021.jpg
Compressietherapie kan helpen om:
  • Lymfoedeem (zwelling) en pijn in de benen te beperken
  • De wondgenezing te bevorderen, voornamelijk bij aften
  • Aderproblemen te behandelen
  • Bloedstolsels na een operatie te voorkomen
  • Het zou ook atletische prestaties en herstel na de training bevorderen

Lees ook: Hoeveel moet je drinken bij een fysieke inspanning ?

Compressiekousen voor sporters

Sporters dragen vaak compressiekleding tijdens hun atletische actviteiten om hun benen te ondersteunen. Volgens een artikel uit 2014 van een sportfysioloog aan het U.S. Olympic Committee Recovery Center in Colorado, zou compressietherapie helpen bij het herstel na sportprestaties zonder ijs te gebruiken of te stretchen.

Recenter onderzoek van Franke en Backx (2021), waarin het blessurepatroon en de sporthistoriek van 512 sporters werd onderzocht, toont aan dat:
  • Bijna alle atleten die compressiekousen gebruiken voor ‘secundaire blessurepreventie’, hebben daadwerkelijk geen last meer van terugkerende klachten.
  • 80% van de sporters die de kousen gebruiken voor een sneller herstel, geven aan dat zij na de inspanning aanzienlijk beter regenereren.
  • 70% van de sporters die aangeven dat zij kousen dragen voor prestatieverbetering, halen inderdaad betere resultaten.
  • Bij hardlopers die altijd compressiekousen dragen tijdens trainingen en wedstrijden, en een gemiddelde hardloopafstand van meer dan 23 km afleggen, zag men duidelijk minder sportblessures in het onderbeen.

Lees ook: Scheenbeenirritatie / beenvliesontsteking / Shin-splints /Tibiaal Stress Syndroom (T.S.S)

Wanneer te vermijden

Compressiekousen zijn echter niet voor iedereen. Als je lijdt aan een van onderstaande aandoeningen, moet je compressietherapie helemaal vermijden of alleszins eerst met je arts overleggen:
  • een huidaandoening die de huid kwetsbaar maakt
  • open zweren
  • cellulitis
  • een beenvorm of -omvang waardoor je compressiekleding niet veilig kan dragen
  • gevoelloosheid
  • ernstige perifere neuropathie (aandoening die wordt veroorzaakt door zenuwschade of ziekte, waardoor de zenuwen in het lichaam worden aangetast)
  • perifere arteriële ziekte (stoornis van de bloedsomloop)
Bronnen:
https://bmcsportsscimedrehabil.biomedcentral.com
https://www.healthline.com


Lees ook: Meer vet verbranden? Dan sport je best voor het ontbijt


auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
Meest gelezen
volgopfacebook

volgopinstagram