Waarom je noten, zaden en pitten best roostert

Laatst bijgewerkt: januari 2020
123-h-noot-rooster-01-20.jpg

nieuws

Het is gezond om noten, zaden en pitten te eten en als je ze roostert geven ze extra veel smaak en aroma’s vrij. Dat kan zowel in de oven als in de pan en vrijwel alle zaden, noten en pitten lenen zich ertoe. Alleen voor para- en okkernoten is het niet echt een meerwaarde, die kan je best rauw eten.

Roosteren in een droge (zonder vetstof) koekenpan, gaat het snelst. Waarop moet je letten? 
  • Pel de noten (amandel, cashew, hazelnoot …) zorgvuldig voor je ze in de pan doet. 
  • Verdeel de noten, pitten en zaden gelijkmatig over de koekenpan en verhit ze op een middelhoog vuur. 
  • Roer of schud de pan regelmatig zodat de inhoud rondom gelijkmatig verkleurt. 
  • Blijf erbij want het roosteren duurt maar een paar minuten. De noten en zaden mogen niet zwart blakeren. 


auteur: Hilde Deweer, lifestylejournalist

Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden. Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden.
Phonak

De impact van gehoorverlies op onze levenskwaliteit wordt vaak onderschat. Test vandaag nog jouw gehoor met de gratis online hoortest.

Test nu je gehoor...

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram