Wat is de beste lichaamsbeweging: de trap of de stepper?

Laatst bijgewerkt: mei 2022

nieuws Meerdere keren per dag de trap op- en aflopen… niets is beter voor je hartritme, je fysieke conditie, de training van je bil- en beenspieren en je ademhaling.

In dit perspectief is een step(per) een goed alternatief voor gezonde lichaamsbeweging. Hij helpt je om je billen te vormen, om je dijen en kuiten te verstevigen, om je hartritme en je ademhaling te reguleren.

Het is wel belangrijk dat je een stabiel en vrij zwaar toestel koopt zodat je je evenwicht niet verliest wanneer je stept. En een stepper is zeker niet geschikt voor mensen die lijden aan evenwichtsstoornissen, die problemen hebben met hun motoriek of hun bewegingscoördinatie, of die tere enkels hebben.

Het moeilijke bij zo’n stepper is om de juiste houding te vinden, want die voelt vaak niet natuurlijk aan en is weinig comfortabel. De rug moet goed recht zijn, de schouders ontspannen, de blik naar voren gericht. En let erop dat je nooit je voeten van de pedalen licht. Er zijn veel mensen die hun hielen omhoogtrekken, maar dat doet het effect van de stepbeweging teniet.

Om resultaat te boeken, moet je stepper meerdere keren per week gebruiken. Liefst elke dag tien minuten.

Dus: Je moet ten alle koste vermijden om je voeten te bewegen, anders loop je het risico om te vallen of voorover te hellen. En hou ook steeds je romp recht. Als je voorover buigt, kan dat ernstige rugpijn veroorzaken.


auteur: Barbara Simon, lifestylejournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram