Zijn eiwitrepen gezonde snacks?

Laatst bijgewerkt: februari 2022
In dit artikel
Zijn eiwitrepen gezonde snacks?

dossier

Proteïnerepen ('proteine bars') zijn een makkelijke manier om eiwitten aan je dagelijkse dieet toe te voegen. Binnen het brede gamma van eiwitrepen is er echter veel variatie in kwaliteit. Dit moet je weten voordat je een keuze maakt.

Lees ook: Moet je anders gaan eten als je meer gaat sporten?

Voedingswaarde

123_eiwitreep_sport_reep_2022.jpg
De samenstelling van proteïnerepen kan per merk - en zelfs per smaak - aanzienlijk verschillen. Dat komt door het verschil in ingrediënten die een eiwitreep mogelijks bevat. Dit heeft invloed op het calorie-, eiwit-, vet- en vezelgehalte, en de vitaminen en mineralen.

Over het algemeen bevatten proteïnerepen 150-400 calorieën, 10-20 gram eiwit, 5-10 gram vet, 25-35 gram koolhydraten en 5-10 gram vezels. Ook zijn ze een goede bron van micronutriënten, zoals calcium, B-vitamines, kalium en ijzer.

De bron van het eiwit kan variëren. Sommige repen bevatten yoghurtpoeder, melk of zuiveleiwitten zoals caseïne en wei (whey), terwijl andere samengesteld zijn uit plantaardige bronnen zoals soja, erwt, bruine rijst, noten of zaden. Eiwitbronnen zoals wei- of soja-eiwitisolaten, zijn sterk geconcentreerd ten opzichte van minder bewerkte, volwaardige eiwitproducten.

Lees ook: Waarom val je niet af, ook al sport je 3 keer per week?

Voordelen

Gewichtsverlies
Uit onderzoek blijkt dat eiwitrijke diëten vaker een gezond gewichtsverlies bevorderen dan diëten met een standaard hoeveelheid eiwit. Dit komt waarschijnlijk door het vullende effect dat je eetlust remt en overeten helpt te voorkomen. Als je ervoor kiest om eiwitrepen voor gewichtsverlies te gebruiken, is het belangrijk dat je ook evenwichtig eet en regelmatig beweegt.
Gewichtstoename
Om aan te komen, moet je meer calorieën binnenkrijgen dan je op een dag verbrandt. Proteïnerepen kunnen dan een nuttige aanvulling zijn op je dieet, want veel proteïnerepen zijn calorierijk. Met één portie kan je dus gemakkelijk calorieën toevoegen zonder dat je veel extra voedsel hoeft te eten. Je kiest het best voor proteïnerepen met gezonde ingrediënten in plaats van repen die vol zitten met toegevoegde suikers en additieven.
Maaltijdvervanger
Proteïnerepen kunnen een snelle manier zijn om een maaltijd te vervangen, vooral het ontbijt. Hoewel een proteïnereep niet evenwaardig is aan een ontbijt dat bestaat uit gezonde, volle voedingsmiddelen, lenen sommige repen zich goed voor noodgevallen.
Spiergroei
Als je een zeer actief persoon bent met veel spiermassa, of als je spieren wil opbouwen, kan het nuttig zijn, meer eiwitten aan je dieet toe te voegen. Zo bevorder je spiermassa en prestaties. Men raadt duursporters en krachtsporters aan om 1,2-1,7 gram eiwit per kg lichaamsgewicht te consumeren.

Lees ook: Krachttraining (fitness of thuis) goed voor fysieke en mentale gezondheid

Nadelen

Om de smaak te verbeteren, bevatten veel repen toegevoegde zoetstoffen, sommige al natuurlijker en gezonder dan andere. Natuurlijke zoetstoffen zoals dadels of stevia zijn een betere keuze dan ongezonde zoetstoffen zoals fructosemaïssiroop (ook glucose-fructosestroop of maïssiroop genaamd). Te veel fructose in je dieet verhoogt namelijk je risico op leververvetting, obesitas en diabetes.
Het vet in proteïnerepen kan uit hele noten en zaden komen, maar soms gebruiken producenten sterk bewerkte plantaardige oliën, zoals palm- of sojaolie.

Bovendien blijkt uit onderzoek dat te veel eiwit eten, nadelig kan zijn voor de gezondheid: het zou je risico op kanker, hartaandoeningen en bot-, lever- en nieraandoeningen vergroten. Men heeft het dan over meer dan 3 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.

Proteïnerepen kunnen ten slotte erg prijzig zijn. Vergelijk dus altijd goed de prijs en kwaliteit. Belangrijk is dat een reep volwaardige voedingsmiddelen bevat in plaats van sterk bewerkte ingrediënten en zo min mogelijk toegevoegde suikers.

Lees ook: Waarom je niet je BMI maar je ABSI moet berekenen

Bronnen:
https://www.healthline.com
https://www.newhealthadvisor.org


auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram