Zijn lightproducten gezond? De voor- en nadelen op een rij

In dit artikel
Zijn lightproducten gezond? De voor- en nadelen op een rij

dossier Het lijkt een makkelijke manier om af te vallen, maar kan je light producten ook werkelijk veilig gebruiken voor een maatje minder? En zijn ze gezonder dan ‘gewone’ voedingsmiddelen?

Lees ook: Zijn brood, pasta en aardappelen dikmakers?

Wat zijn light producten?

Getty_light_cola_frisdrank_2022.jpg

© Getty Images

Een product mag pas het label ‘light’ dragen, als het beantwoordt aan de bepalingen van de Europese wetgeving. Dat houdt in dat er in het product 30 procent minder energie (kcal), vet of suiker zit, vergeleken met het gewone product. De verpakking moet vermelden of het om energie, vet of suiker gaat.

De verschillende mogelijkheden om tot een light variant van een product te komen, zijn:

  • Verminderen van de hoeveelheid suiker: om de zoete smaak te behouden, vervangt men de suiker volledig of gedeeltelijk door zoetstoffen. Bijvoorbeeld in light frisdrank.
  • Verminderen van de hoeveelheid vet. Bijvoorbeeld in light chips en light mayonaise.
  • Combinatie: verminderen van suiker en vet. Dit zie je vaak bij melkproducten. Bijvoorbeeld in fruityoghurt op basis van magere of halfvolle melk die gezoet zijn met zoetstoffen.

Lees ook: Maken light chips en light dranken dik?

Lees ook: Hoe gezond is een airfryer?

Lees ook: Wat is gezonder: ahornsiroop, agavesiroop of honing?

Val je af van light producten?

Light betekent niet altijd minder calorieën. De light variant van vetrijke producten zoals chips, bevat per 100 gram dan misschien minder vet, maar bevat wel meer koolhydraten en eiwitten dan gewone chips. Koolhydraten en eiwitten bevatten evenzeer energie en betekenen dus niet noodzakelijk een vermindering in calorieën. Op het etiket van een product kan je zien hoeveel calorieën het bevat.

Afvallen doe je door minder calorieën te gebruiken dan dat je verbruikt, idealiter in combinatie met meer bewegen. In theorie kunnen light producten helpen om minder calorieën binnen te krijgen, als je ze doelgericht en bewust gebruikt. Let echter op voor het psychologische effect: light kaas betekent niet dat je een plakje extra mag eten. 

Lees ook: Lijnvriendelijke alternatieven voor mayonaise

Zijn light producten gezonder?

Een van de manieren om ervoor te zorgen dat een product minder calorieën bevat, is door er vetten uit te halen. Daar moet echter wel iets voor in de plaats komen en vaak zijn dat koolhydraten (suikers). Een product bevat dan minder calorieën, want vetten bevatten 9 kcal per gram en koolhydraten maar 4. Als gezonde vetten in pindakaas bijvoorbeeld worden vervangen door suikers, zal de pindakaas enigszins minder calorieën bevatten, maar het is geen gezonder product. 

In light frisdranken vervangt men de koolhydraten (suikers) niet door andere voedingsstoffen, maar door zoetstoffen, veelal polyolen (bv. maltitol, sorbitol …). Zoetstoffen bevatten geen calorieën. Deze dranken zijn dus energievrij, beïnvloeden je bloedsuikergehalte niet en kunnen een goede keuze zijn ter vervanging van gewone frisdrank. 

Een nadeel van polyolen is dat ze in grote hoeveelheden darmklachten veroorzaken. Gebruik ze dus met mate. Volgens sommige experten herkennen je hersenen de zoete smaak van zoetstof bovendien als suiker. Je lichaam krijgt geen energie binnen, terwijl dat bij suiker wel gebeurt. Het gevolg is dat je lichaam om energie vraagt. Dit kan een hongergevoel opwekken, waardoor je uiteindelijk meer gaat eten.

In sommige gevallen kan je dus voor light producten kiezen, maar op vlak van voedingswaarde zijn ze niet altijd beter. Controleer dus altijd het etiket en vergelijk of het light product gezonder is dan het gewone product.


Lees ook: Is lightcola ongezond?

Bronnen:
https://www.voedingscentrum.nl
https://www.consumentenbond.nl
https://www.diabetes.be

auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist
Laatst bijgewerkt: november 2022
Geef het beste van jezelf en neem deel aan een klinische studie Geef het beste van jezelf en neem deel aan een klinische studie
Pfizer

U bent minimum 12 weken geleden bevallen ? U geeft uw baby borstvoeding en stemt ermee in om die tijdelijk te onderbreken (4 - 5 dagen) ? Dan zoeken we jou !

Check hier hoe je kan bijdragen

Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Roularta Media Group NV.
volgopfacebook

volgopinstagram