ad

Hoe maak je eten aantrekkelijk voor mensen met smaakverlies

Laatst bijgewerkt: april 2021
123-h-proeven-smaakverl-04-21.jpg

nieuws

Smaakverlies of -vervorming kan verschillende oorzaken hebben: het kan het gevolg zijn van een chemokuur, een zwangerschap, een besmetting met het coronavirus, een chirurgische ingreep in de mondholte, het gebruik van bepaalde medicatie, verminderde reukzin of gewoon ‘de leeftijd’.
Gelukkig zijn er een aantal kneepjes waarmee je eten toch aantrekkelijk kunt maken voor mensen die met smaakverlies te kampen hebben. Dit zijn de tips van 'smaakprofessor' Peter Klosse.

1. Contrast van smaken en texturen 
De combinatie van zacht en krokant, hard en smeuïg ... zorgt voor een betere smaakbeleving. Ook voor wie geen smaakproblemen heeft, is het samenvoegen van contrasterende elementen in een gerecht trouwens een succesformule. Denk bijvoorbeeld aan een kroket of een croque monsieur: die heeft een warme, knapperige verpakking en een zachte, smeuïge vulling. 
Contrasterende texturen zijn heel eenvoudig om te maken: geroosterde nootjes strooien over een slaatje, stukjes chocolade of fruit verwerken in een cake, een romige saus serveren bij een gebakken stukje vis of vlees, croûtons of krokant gebakken kikkererwten toevoegen aan soep, puree combineren met knapperige groente ...

2. Zoveel mogelijk producten en gerechten met bite
Knapperige groente of andere ingrediënten met bite zorgen voor afwisseling in het mondgevoel en doen je goed kauwen. Dat bevordert de speekselaanmaak, wat op zijn beurt garant staat voor meer smaakbeleving.
Daarom is het belangrijk om knapperige groente zo vers mogelijk te verwerken en ze zo kort mogelijk te garen. En om dressings vlak voor het serveren aan een slaatje toe te voegen zodat de groente niet verslapt en geen bite verliest. 

3. Aromatische ingrediënten zoals verse kruiden en specerijen
Sterk aromatische kruiden en specerijen zijn bijvoorbeeld rozemarijn, munt, tijm, kaneel en kruidnagel. 
Ook zeste van limoen of citroen en sinaasappel, die veel etherische olie bevat, zorgt voor aangename aroma’s die de smaakbeleving bevorderen. Zelfs wie zijn reukzin kwijt is, houdt nog wat mondgevoel en smaak over en kan op deze manier mee genieten van wat er op tafel komt. 

4. Zoute, zure en pikante ingrediënten
Ze geven een samentrekkend mondgevoel (of ze veroorzaken een branderig gevoel) en versterken de smaak van een product. 
Denk aan citroen- of limoensap, kappertjes, chilipepers, maar ook alle umami-producten zoals sojasaus, oestersaus, worcestershiresaus en zelfs tomaten uit blik komen de smaakbeleving ten goede. 

5. Een aangename sfeer bij de maaltijd
Een mooi gedekte tafel, sfeervol licht, een heerlijk muziekje op de achtergrond en een aangenaam gezelschap zijn ook bevorderlijk om de smaakpapillen op hun scherpst te zetten. Zo’n aangename sfeer kan ervoor zorgen dat je meer smaak ervaart bij het eten een lekker gerecht. 

6. Voldoende vetstof
Maak een gerecht voldoende smeuïg door er wat extra olie, boter of een gelijkaardig ingrediënt aan toe te voegen. Je mondgevoel en smaakbeleving worden er beter van. 

7. Nostalgische kost 
Gerechten uit je jeugd die leuke herinneringen oproepen, kunnen je smaakbeleving eveneens een boost geven. De witloof-met-ham-rolletjes van oma of de gehaktballen in tomatensaus van je moeder …  zet ze eens wat vaker op je menu. 

Doe de smaaktest
Als je het gevoel hebt dat je smaak sterk veranderd is, kan je een smaaktest doen op https://www.smaakcheck.nl. Die check werd ontwikkeld door Peter Klosse, eigenaar van de Academie voor Gastronomie en voormalig lector aan de Hotel Management School in Maastricht. Hij maakte een proefschrift over het objectief bepalen van smaak.
Deze test bevat handige tips en biedt een houvast bij het uitzoeken van je nieuwe smaakvoorkeuren.

Bronnen:
gezondheidsnet.nl
Plus Magazine


bron: Hilde Deweer, lifestyleredactrice

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub