Waarom je noten, zaden en pitten best roostert

Laatst bijgewerkt: januari 2020
123-h-noot-rooster-01-20.jpg

nieuws

Het is gezond om noten, zaden en pitten te eten en als je ze roostert geven ze extra veel smaak en aroma’s vrij. Dat kan zowel in de oven als in de pan en vrijwel alle zaden, noten en pitten lenen zich ertoe. Alleen voor para- en okkernoten is het niet echt een meerwaarde, die kan je best rauw eten.

Roosteren in een droge (zonder vetstof) koekenpan, gaat het snelst. Waarop moet je letten? 
  • Pel de noten (amandel, cashew, hazelnoot …) zorgvuldig voor je ze in de pan doet. 
  • Verdeel de noten, pitten en zaden gelijkmatig over de koekenpan en verhit ze op een middelhoog vuur. 
  • Roer of schud de pan regelmatig zodat de inhoud rondom gelijkmatig verkleurt. 
  • Blijf erbij want het roosteren duurt maar een paar minuten. De noten en zaden mogen niet zwart blakeren. 


auteur: Hilde Deweer, lifestylejournalist

Het geven van tijd kan levens redden! Het geven van tijd kan levens redden!
Pfizer Clinical Research Unit

Neem deel aan een klinische studie en krijg een financiële compensatie van gemiddeld €215 per dag.

Klik hier voor meer info!

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram