Vermindert ibuprofen de vruchtbaarheid van mannen?

Laatst bijgewerkt: February 2018
123-man-medic-ibuprof-paracet-02-18.jpg

nieuws

Mannen die langere tijd de pijnstiller ibuprofen (met merknamen als Nurofen en Brufen) gebruiken, lopen een grotere kans op vruchtbaarheidsproblemen en impotentie. Dat blijkt althans uit een publicatie van Deense en Franse onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS).

De onderzoekers wilden nagaan of ibuprofen een invloed heeft op de testosteronproductie van jonge mannen. Een groep van 30 jonge mannen tussen 18 en 35 jaar kreeg dagelijks gedurende zes weken ofwel ibuprofen (2 x 600 g) ofwel een neppil. Bovendien werd in het labo een experiment opgezet waarbij ibuprofen werd toegevoegd aan mannelijke teelbalcellen die waren bekomen na een prostaatoperatie.

Na afloop van de studie hadden de mannen die 6 weken lang ibuprofen slikten, hogere concentraties van het luteïniserend hormoon (LH) in het bloed, wat erop wijst dat de teelballen extra geprikkeld werden om hetzelfde testosteronniveau aan te houden. Het teelbalweefsel in het labo waaraan de pijnstiller werd toegevoegd, produceerde minder testosteron. 

Volgens de onderzoekers wijst dit erop dat langdurige inname van ibuprofen leidt tot een verminderde werking van de geslachtsklieren, waardoor er te weinig mannelijk hormoon testosteron wordt aangemaakt. Hierdoor ontstaat een toestand die vergelijkbaar is met hypogonadisme bij oudere mannen waarbij het lichaam extra testosteron gaat aanmaken, om het tekort aan te vullen. Dit zou kunnen leiden tot erectiestoornissen, een verminderd libido en een verminderde vruchtbaarheid. 

Deze studie onderzocht evenwel niet of langdurig gebruik van ibuprofen effectief een invloed had op de vruchtbaarheid. Als er al een effect zou zijn, dan is dit alleszins beperkt en waarschijnlijk van korte duur. Bovendien wordt ibuprofen meestal slechts korte tijd gebruikt, en zeker niet gedurende zes weken.

Bron
http://www.pnas.org/content/early/2018/01/03/1715035115.full
https://www.nhs.uk/news/medication/ibuprofen-linked-testosterone-problems/


verschenen op : 06/02/2018

Reageer zelf

verberg bovenstaande gegevens :
je naam en emailadres verschijnen dan niet bij je reactie.
hou me op de hoogte van reacties :
telkens iemand een reactie plaatst bij dit bericht ontvang je een e-mail.
tekens over.
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt