ad

Let op je cholesterol

Laatst bijgewerkt: februari 2020
123-afb-meter-chesterol-rood-170-02.jpg

nieuws Een hoog cholesterolgehalte in het bloed verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. In het lichaam is LDL-cholesterol, het slechte cholesterol, dat ervoor zorgt dat de vaten dichtslibben. Het HDL- cholesterol is het goede cholesterol dat de bloedvaten schoonmaakt.
De hoeveelheid cholesterol in het bloed wordt onder meer beïnvloed door wat we eten.
Verzadigde vetten in dierlijke producten verhogen het slechte cholesterolgehalte in het bloed. Om het cholesterolgehalte van je bloed omlaag te brengen, kan je kiezen voor halfvolle of magere melkproducten, minder vette kaas (20+ of 30+) en mager vlees en magere vleeswaren. Ook koek, gebak en snacks bevatten verzadigde vetten. Neem daar dus niet te veel van.
Onverzadigde vetten verhogen het goede cholesterol (HDL). Deze vetten komen voor in vette vis (haring, zalm, makreel), plantaardige oliën, pinda's en noten. Geadviseerd wordt om 1 à 2 maal per week vis te eten, dat is goed voor hart en bloedvaten.
Tip: verzadigde vetten zijn meestal gestold (vast) en onverzadigde vetten zijn meestal vloeibaar (bvb olijfolie)

zie ook artikel : Aanbevelingen voor vetten

zie ook artikel : Cholesterolverlagende voeding


bron: nvdietist

ad


pub