ad

Is sauna gevaarlijk voor hartpatiënten?

Laatst bijgewerkt: november 2012
123-koppel-sauna-ouder-170_11.jpg

nieuws Saunagebruik is veilig voor hart- en hypertensiepatiënten bij wie de ziekte gestabiliseerd of (medicinaal) onder controle is. Door de lagere omgevingstemperatuur en omdat er meestal geen koudwaterbaden worden genomen, is een infraroodsauna waarschijnlijk beter geschikt voor hartpatiënten dan een klassieke ‘Finse’ sauna.

Hartpatiënten doen er toch best aan om met hun arts te bespreken of sauna voor hen toegelaten is.
Voor volgende hartpatiënten is sauna, zowel klassiek als infrarood, af te raden:
- ernstige, niet geregelde hypertensie
- ernstige orthostatische hypotensie (lage bloeddruk)
- onstabiele angina pectoris (hartkramp)
- recente (minder dan 8 weken) hart- of vaatproblemen, bv. hartaanval
- ernstige aorta-stenose.

Wat doet sauna met het hart?
• In de sauna verwarmt de huid sneller dan die van het lichaam. Hierdoor komt o.m. de zweetproduktie op gang, waardoor de huidtemperatuur daalt in een poging om de temperatuurstijging af te remmen. Tegelijk zetten de bloedvaten in de huid uit, waardoor de bloedtoevoer naar de huid stijgt, en warm bloed wordt afgevoerd en vervangen door kouder bloed. Hierdoor stijgt de inwendige temperatuur dan weer. Waar normaal slechts 5 tot 10% van het bloed door de huid stroomt, kan dit in de sauna oplopen tot 50-70%.

Om dit mechanisme in stand te houden, begint het hart sneller te pompen en verhoogt de hartprestatie (cardiac output). De hartslag in de sauna kan tweemaal zo hoog liggen dan de hartslag in rust, terwijl de hartprestatie (de hoeveelheid bloed die het hart per minuut pompt) twee tot drie keer hoger kan liggen. Dit komt ongeveer overeen met een verhoging van de hartprestatie tijdens een fikse wandeling.
De gevolgen op de bloeddruk zijn minimaal: de diastolische bloeddruk daalt licht, de systolische bloeddruk blijft vrijwel constant.

• Naast de hitte, zorgt ook de afkoelingsfase voor een belasting van de hartfunctie. Die is afhankelijk van het type afkoeling. Bij onderdompeling in ijswater, daalt de huidtemperatuur zeer snel van ong. 40° C naar 33°C, terwijl de lichaamstemperatuur zeer snel met 1 à 2°C daalt om opnieuw op de normale temperatuur te komen. Dit leidt o.m. tot een snelle verhoging van de bloeddruk.

• Door het vochtverlies treedt er een lichte stijging van het zout- en kaliumgehalte in het bloed op. De concentratie aan hemoglobine (de rode kleurstof in de rode bloedcellen) stijgt licht. Hemoglobine is nodig voor het transport van zuurstof van de longen naar de organen en weefsels. Door het vochtverlies wordt ook het renine-angiotensine-aldosteron hormonaal systeem geactiveeerd. Wanneer dit hormoonsysteem wordt 'aangezet' stijgt de bloeddruk, knijpen de bloedvaten in de nier samen en worden zout en vocht vastgehouden.


Voordelen van sauna voor hartpatiënten
• Sauna heeft mogelijk een regulerende invloed op de bloeddruk. Onder invloed van de hitte in de sauna daalt de (diastolische) bloeddruk ligt. Hoe hoger de bloeddruk, hoe meer hij zal dalen. Bij het afkoelen gebeurt het tegenovergestelde, met als gevolg dat de bloeddruk stijgt. Bij mensen met lage bloeddruk meer dan bij mensen met een normale bloeddruk.

• Een aantal studies wijst op een mogelijk gunstig effect van sauna op de hartfunctie en de inspanningscapaciteit bij patiënten met congestief hartfalen of hart-insufficiëntie. Dit is een hartaandoening waarbij het hart niet meer in staat is om -met name bij verhoogde lichamelijke inspanning- voldoende bloed door het lichaam te pompen. Als gevolg daarvan krijgen de weefsels en organen te weinig zuurstof.

Tips voor hartpatiënten

• ga niet naar de sauna onmiddellijk na een lichamelijke inspanning. Dit kan leiden tot een daling van de bloeddruk, met flauwvallen tot gevolg.
• geen bloeddrukverlagende geneesmiddelen nemen voor de sauna; transdermale nitroglycerine-patches verwijderen in de sauna;
• Begin de sauna altijd met een warm voetbad en droog de voeten zorgvuldig af;
• houd u rustig en ontspannen in de sauna,
• leg u in de temperatuur die u goed verdraagt (eerder 60° dan 100°C) en nooit te lang (max. een tiental min). In een infraroodcabine ligt de temperatuur veel lager en is er geen probleem.
• neem even de tijd om op adem te komen voor u aan de afkoeling begint; ga eventueel wat wandelen in de buitenlucht
• koudwaterbaden zijn niet aan te raden voor hartpatiënten (vanwege de sterke verhoging van de bloeddruk)
• neem na de afkoeling ongeveer een kwartier rust
• drink overvloedig tijdens en na de sauna
• Geen alcohol voor of tijdens de sauna
• Verlaat de saunacabine onmiddellijk als u zich niet goed voelt.




Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub