ad

Actieve voedingsdriehoek geactualiseerd

Laatst bijgewerkt: augustus 2019

nieuws De actieve voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) is geactualiseerd. De actieve voedingsdriehoek geeft op een schematische manier aan wat we dagelijks zouden moeten eten en drinken.
In het nieuwe model ligt de focus onder andere op het drinken van water en de hoeveelheid zout in de voeding. Voor het eerst krijgt ook lichaamsbeweging een plekje in de driehoek.

Minder zout
In 2009 heeft de Hoge Gezondheidsraad de aanbeveling voor zout verlaagd van 6 g naar 5 g per dag. In de groepen water, groenten en vlees, vis, eieren en vervangproducten werd beslist om het natriumgehalte als een volwaardig criterium te hanteren.

Water drinken
Binnen de watergroep wordt de nadruk sterker gelegd op het drinken van water. Dit heeft geleid tot een wijziging in de afbeelding van de watergroep: het kommetje met bouillon is verdwenen en het belang van water drinken wordt geaccentueerd door 7 glaasjes water af te beelden.

Lichaamsbeweging krijgt plekje in actieve voedingsdriehoek
Bij volwassenen beveelt men aan om dagelijks minimaal 30 minuten matig tot intensief te bewegen. Bij kinderen en jongeren is dat minimaal 60 minuten. Om de kans op overgewicht te verkleinen moet dit verhoogd worden naar 60 tot 90 minuten per dag voor volwassenen.
In de beweeglaag wordt ‘wandelen met kinderen’ als extra figuur opgenomen. De actieve voedingsdriehoek wil hiermee aantonen dat bewegen heel laagdrempelig kan zijn en in het dagdagelijkse leven kan ingepast worden. Sedentair gedrag zoals beeldschermactiviteiten en langdurig zitten wordt best beperkt en wordt in de restgroep aan de actieve voedingsdriehoek toegevoegd.

Koeken, zoet broodbeleg en dranken
Voor producten in de restgroep is de maximale dagnorm verder geconcretiseerd. Een volwassen vrouw mag niet meer dan 200 kcal en een volwassen man niet meer dan 250 kcal eten. Bovendien is er een bijkomende onderverdeling gemaakt voor koeken, zoet broodbeleg en dranken.

Meer informatie over de actieve voedingsdriehoek kan je vinden op www.gezondheidstest.be.

zie ook artikel : De Voedingsdriehoek: de basis van elk voedingsadvies




ad


pub