Hoe kan je je werkgeluk vergroten?
In dit artikel
Hoe kan je je werkgeluk vergroten?
dossier
Je kantoor is een van de plekken waar je het meeste tijd doorbrengt. Maar uit onderzoek blijkt dat slechts 8 procent van de werknemers energie haalt uit zijn of haar job. Je gelukkig voelen op je werkplek, is nochtans om veel redenen belangrijk: het verbetert je mentale gezondheid, productiviteit en reputatie. Je werkgeluk kan je volgens experten gelukkig wel vergroten.
Lees ook: Hoe gezond is flexibel werken?
Wat is werkgeluk?
© Getty Images
Werkgeluk verwijst naar hoe tevreden iemand is op zijn werkplek. Iemand die gelukkig is op het werk is vaak meer gefocust, ontspannen, productiever en verbetert waarschijnlijk ook het moreel op kantoor. Gelukkige werknemers ontwikkelen betekenisvollere relaties met collega's. De communicatie met klanten verloopt vlotter en ze worden beter beoordeeld.
De belangrijkste factoren die bijdragen aan werkgeluk, zijn:
- Vooruitgang: werknemers die het gevoel hebben dat ze dingen bereiken en hun vaardigheden verbeteren, zullen waarschijnlijk gelukkiger zijn en meer zelfvertrouwen ontwikkelen.
- Beloning: mensen die beloond worden voor hun prestaties, vinden meer voldoening in hun werk dan mensen die dat niet krijgen. Deze waardering helpt om gemotiveerd te blijven en goede gewoonten te blijven toepassen.
- Autonomie: werknemers die een gevoel van controle over hun werkleven en jobinvulling hebben, zijn gelukkiger. Concreet betekent dit dat medewerkers de vrijheid krijgen om op hun manier en volgens hun persoonlijke waarden te werken naar de specifieke doelstellingen die bij hun job komen kijken. En dat ze tegelijk voldoende – maar niet te veel – uitgedaagd worden. Door werknemers flexibiliteit in hun werk te geven, kan je als werkgever dus hun geluk stimuleren.
- Relaties: werken met collega's met wie je goed kan opschieten, geeft het gevoel dat je je in een ondersteunende werkomgeving bevindt. Daardoor is de kans groter dat je mee wil werken aan het succes van het bedrijf. En dat maakt gelukkiger.
Lees ook: Stress: het verschil tussen gespannen en overspannen zijn
Tips om je werkgeluk te vergroten
Zorg voor een gezonde balans tussen werk en privé. Grenzen stellen tussen je persoonlijke en professionele verantwoordelijkheden kan druk van de ketel halen, zodat je gemotiveerder en energieker bent als je weer aan het werk gaat.
- Vraag om feedback. Feedback kan je positieve bekrachtiging en belangrijke informatie geven die je kan gebruiken om je vaardigheden te verbeteren. Het kan ook je relatie met je managers verbeteren omdat ze het gevoel krijgen dat je meer betrokken bent bij het bedrijf.
- Neem regelmatig pauze. We kunnen ons maximaal één uur aan een stuk concentreren. Na een uur heeft je brein pauze nodig om weer zuurstof te krijgen. Pas dan kan je weer productief zijn. Neem om het uur een pauze van 5 à 10 minuten. Blijf niet gewoon zitten, maar beweeg en ga als het kan naar buiten.
- Focus op je prioriteiten. Daarbij is het zeer belangrijk dat je focust op één taak tegelijk, iets dat men ook ‘singletasking’ noemt. Volgens psychologe Elke Geraerts helpt het om een ritueel in te voeren, net voordat je start met een taak. “Dat kan beter een vrij uniek ritueel zijn, omdat je je brein moet conditioneren”, zegt Geraerts. Je kan bijvoorbeeld tien keer diep ademhalen of altijd hetzelfde nummer opzetten en dan aan je taken beginnen.
- Beweeg regelmatig. Elke dag onafgebroken neerzitten is niet gezond, ook niet als je na het werk nog een uurtje gaat sporten. Tijdens je werk overdag las je dus beter kleine bewegingsmomentjes in. Denk bijvoorbeeld aan een stabureau. Je kan zo afwisselen tussen zittend en staand werken.
- Correct ademen. De juiste ademhaling is ook heel belangrijk op de werkvloer. “Iemand die rustig ademt heeft een betere focus en meer energie en is veel minder vlug geïrriteerd”, zegt Helga Willems, adem- en stresscoach bij Wolfpack.
- Werk mindful. Via mindfulness kan je een inwendige veilige ruimte creëren. Zo verkleint de kans dat je in een depressie of burn-out belandt.
- Probeer overeen te komen met je collega's. Werken in een team betekent ook dat je moet communiceren met verschillende persoonlijkheden. Je kan zelf misschien niet de houding van je collega’s veranderen, maar de manier waarop je met hen omgaat, kan een wezenlijk verschil maken in je geluksniveau. Als je een meningsverschil hebt met een collega, tel dan tot tien alvorens je reageert. Spreek de collega ook liever persoonlijk aan in plaats van via e-mail.
Lees ook: Juist ademen: hartcoherentie als antwoord op stress, burn-out en hyperventilatie
Bronnen:
Laatst bijgewerkt: januari 2024
Artikels over gezondheid in je mailbox? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang een gratis e-book met gezonde ontbijtrecepten.