Zijn aardappelen ongezond?

Laatst bijgewerkt: november 2014
123-aardap-rijst-granen-170_07.jpg

nieuws TV-kok en zelfverklaarde voedingsdeskundige Pascale Naessens lanceerde een oproep aan consumenten om in plaats van aardappelen of pasta meer groenten te eisen op restaurant. De oproep om meer groenten op het menu te zetten is terecht. We eten nu eenmaal te weinig groenten, en zeker in restaurants worden vaak veel te weinig groenten geserveerd. Maar de suggestie dat we aardappelen en pasta maar beter aan de kant laten, is dan weer niet terecht.
Aardappelen, pasta en brood zijn een basisonderdeel van een gezonde en evenwichtige voeding. Het zijn ten eerste belangrijke bronnen van samengestelde of complexe koolhydraten (vooral zetmeel) die onze voornaamste energieleveranciers zijn. Bovendien bevatten aardappelen en volkoren brood, en in mindere mate (volkoren) deegwaren en (bruine) rijst, ook voedingsvezels, vitamines en mineralen.

De Hoge Gezondheidsraad raadt aan dat minstens 55% van de dagelijkse energie-inname zou bestaan uit koolhydraten, en dan hoofdzakelijk samengestelde koolhydraten, en maximaal 30% vet. Nu is dat vaak het omgekeerde. Dat betekent concreet dat we dagelijks gemiddeld vier à vijf gekookte of gestoomde aardappelen (210 tot 350 g) of ongeveer 200 g gekookte deegwaren of rijst, en 5 tot 12 sneden brood (175 tot 420 g) moeten eten, afhankelijk van leeftijd, gewicht, geslacht en fysieke activiteit.
Aardappelen en pasta leveren veel voedingsstoffen en bevatten in verhouding tot hun volume en gewicht weinig calorieën. Maar dat geldt niet voor de vetrijke aardappelvarianten zoals frieten, kroketten, puree of aardappelgratin. Niet de pasta en de aardappelen (of het brood) maken dik, maar de bereidingswijze (200 g gekookte aardappelen bevatten bijvoorbeeld slechts 152 kcal en 0 g vet, een zakje frieten van 200 g bevat bijna 5 keer meer energie, nl. 686 kcal en 42 g vet), de sausen die we erbij serveren (een schep mayonaise van 20 g bevat 150 kcal en 18 g vet ) of de toespijs die we erop smeren.
Ook de populaire idee dat koolhydraatrijke voedingswaren, zoals aardappelen of brood, beter niet gecombineerd worden met vet- of eiwitrijke producten zoals vis of vlees, is wetenschappelijk nauwelijks onderbouwd.

www.nice-info.be/documenten/nutrinews_pdf/02lekker0404.PDF
www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/aardappelen.aspx




Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden. Laat gehoorverlies je leven niet beïnvloeden.
Phonak

De impact van gehoorverlies op onze levenskwaliteit wordt vaak onderschat. Test vandaag nog jouw gehoor met de gratis online hoortest.

Test nu je gehoor...

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram