Ben jij een people pleaser? Dit zijn de kenmerken

Laatst bijgewerkt: maart 2022
In dit artikel
Ben jij een people pleaser? Dit zijn de kenmerken

dossier

'People pleasing' gaat verder dan gewoon vriendelijk zijn. Een people pleaser zal zijn woorden en gedrag aanpassen omwille van de gevoelens of reacties van een ander. Maar deze drang om mensen te behagen, kan schadelijk zijn voor jezelf en je relaties.

Lees ook: Communicatie in een relatie: de vijf talen van de liefde

Kenmerken van een people pleaser

123-koppel-lach-happy-koffie-03-19.jpg
  • Je hebt een laag gevoel van eigenwaarde en put je eigenwaarde uit de goedkeuring van anderen.
  • Je hebt het nodig dat anderen je aardig vinden en je bent bang afgewezen te worden. Vaak vertaalt zich dat in specifiek gedrag dat mensen tevreden stelt.
  • Je kan moeilijk ‘nee’ zeggen, zelfs als je eigenlijk geen tijd of zin hebt om te helpen. Je plaatst de behoeften van anderen dus eigenlijk boven je eigen behoeften, en laat op die manier soms je grenzen overschrijden.
  • Je verontschuldigt je, zelfs als je eigenlijk geen schuld treft.
  • Je bent het snel eens met iemand, zelfs als dat niet echt gemeend is. Instemming lijkt vaak een trefzekere manier om goedkeuring te krijgen.
  • Je worstelt met authenticiteit. People pleasers hebben het vaak moeilijker om te erkennen hoe ze zich echt voelen. Als je je eigen behoeftes steeds opzijschuift, wordt het namelijk moeilijker om ze te identificeren.
  • Je bent een gever, in de hoop dat mensen je in ruil de genegenheid en liefde geven die je verlangt.
  • Je hebt weinig tijd voor jezelf. Bijna al je vrije tijd spendeer je in functie van anderen.
  • Ruzie en conflict maken je van streek. Wanneer iemand boos wordt, betekent dat voor jou namelijk dat je gefaald hebt om iemand tevreden te houden. Je zal conflict dan ook te allen koste vermijden door je te verontschuldigen of iets anders te doen waarvan je denkt dat het iemand gelukkig maakt.

Lees ook: Welke soorten persoonlijkheidsstoornissen bestaan er en wat zijn de symptomen?

Waar komt het vandaan?

Er is niet één onderliggende oorzaak voor het people pleasen, maar vaak stamt dit gedrag uit het verleden: 

Vroeger trauma: soms ontstaat people-pleasinggedrag als reactie op angst door een trauma. Als je een trauma hebt meegemaakt, zoals mishandeling, heb je je op een bepaald moment misschien niet veilig genoeg gevoeld om bepaalde grenzen te handhaven. Misschien heb je geleerd dat het veiliger was om te doen wat anderen wilden en eerst in hun behoeften te voorzien. Door te pleasen, maakte je jezelf sympathiek, en dus veilig.
Vroegere relaties: het is mogelijk dat je een ouder had wiens liefde voorwaardelijk was. Je hebt dan de liefde en genegenheid van die ouder moeten verdienen. Of de ouder was mogelijks niet emotioneel beschikbaar, waardoor je een angst voor afwijzing of mislukking ontwikkelde. Ook een vroegere partner kan je afgewezen hebben in de vorm van straf en kritiek als je iets verkeerd deed. Om dit te vermijden, leerde je om altijd te doen wat deze persoon wou. 

Lees ook: Zo herken je een verborgen narcist

Hoe kan je stoppen met people pleasen?

Door steeds te willen pleasen, kan je uiteindelijk gefrustreerd geraken, wat vaak uitmondt in passief-agressief gedrag. Sommige mensen zullen misbruik maken van jou, je manipuleren of emotioneel misbruiken. Als je bovendien meer dingen op jou neemt dan je aankan, en daardoor je eigen taken niet gedaan krijgt, is de kans groot dat je zal lijden aan stress en burn-out. Het is dus belangrijk om je gedrag aan te pakken:

  • Probeer jezelf op de eerste plaats te zetten. Je eigen behoeften prioriteit geven, is niet egoïstisch, het is gezond. Dit kan betekenen dat je je mening geeft tijdens een werkoverleg, je comfortabel voelt bij je eigen emoties en vraagt wat je nodig hebt in een relatie.
  • Leer grenzen te stellen. Wanneer iemand je om hulp vraagt, sta dan eens stil bij je gevoelens: is het iets dat je wil doen of zie je er tegenop? Vraag jezelf ook af of je tijd hebt om eerst aan je eigen behoeften te voldoen. 
  • Wacht tot iemand je uitdrukkelijk om hulp vraagt. Vaak volstaat het om gewoon naar iemand te luisteren in plaats van onmiddellijk een oplossing te willen aanreiken.
  • Praat met een therapeut. Het is niet altijd gemakkelijk om oude patronen te doorbreken, vooral als die in de kindertijd of vanuit een trauma zijn ontstaan.

Lees ook: Hoe ga je om met emotionele afhankelijkheid in een relatie?

Bronnen:
https://www.psychologytoday.com
https://www.healthline.com


auteur: Sara Claessens, gezondheidsjournalist

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram