- dossierTerugbetaling cochleair implantaat
- dossierOlijfolie tegen keelpijn... en kanker?
- nieuwsVitamine D op peil houden: wanneer heeft men een supplement nodig?
- boeken/interviewsDementie voorkomen of vertragen: beste medicijn is een gezonde levensstijl
- dossierFlaporen of afstaande oren corrigeren met of zonder operatie
Betaal niet te veel voor uw hoorapparaat
nieuws
Meer dan de helft van de mensen na de leeftijd van 60 en meer dan 80% van de zeventig plussers kampt, in meer of mindere mate, met een achteruitgang van het gehoor. Dit probleem kan gedeeltelijk worden verholpen met een hoorapparaat.
In België betaalt de ziekteverzekering bijna 500 euro terug voor een hoorapparaat aan één oor en ongeveer 950 euro voor hoorapparaten aan beide oren. De diensten van de verkoper die op voorschrift van de neus,-keel -en oorspecialist een reeks gehoortests uitvoert, de instellingen van het apparaat verzorgt en een apparaat meegeeft dat de drager gedurende enkele weken kan testen, zijn inbegrepen in dit forfait. Als de patiënt tevreden is over het apparaat zal de neus-, keel -en oorspecialist een voorschrift geven. Daardoor heeft de patiënt dan recht op terugbetaling.
Momenteel zijn er ongeveer 700.000 Belgen die voor terugbetaling in aanmerking zouden kunnen komen en naar schatting zal dit aantal door de veroudering in 2030 tot 1 miljoen stijgen. Jaarlijks schaffen slechts ongeveer 25.000 mensen zich een hoorapparaat aan, dus lang niet iedereen die voor terugbetaling in aanmerking komt koop effectief een hoorapparaat. Meer dan 60% kiest daarbij voor een hoorapparaat aan beide oren.
De meeste Belgen opteren echter voor erg dure apparaten: bovenop het bedrag dat de ziekteverzekering terugbetaalt, legt de Belg zelf vaak tussen de 500 en 1000 euro op tafel per hoorapparaat. Nochtans halen ze niet noodzakelijk een voordeel uit een duurder apparaat.
Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) komt tot de conclusie dat de voornaamste oorzaak schuilt in het feit dat de Belgische verkoper een percentage krijgt van de prijs van het verkochte apparaat. Daarom prijzen de verkopers onnodig dure apparaten aan. Het KCE raadt daarom aan om de terugbetaling van de diensten van de verkoper te scheiden van die van het hoorapparaat.
Daarnaast zouden de patiënten verschillende hoorapparaten moeten kunnen uittesten, ook de goedkoopste die geen opleg vereisen. Zo kunnen de patiënten de beste keuze maken in functie van hun financiële situatie, levensstijl en gehoorvereisten. Tenslotte stelt het KCE voor om door middel van openbare aanbestedingen de fabrikanten van hoorapparaten met elkaar te laten concurreren en zo de prijzen te laten dalen tot het niveau van de buurlanden.
De volledige tekst van de studie is beschikbaar op de website van het KCE: www.kce.fgov.be (rubriek publicaties)