Terug naar school: 5 tips om meer fruit te eten

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
fruit-citrus-170_400_08.jpg

nieuws Uit een enquête van de Universiteit Gent bij 482 kinderen in de lagere-schoolleeftijd en bij hun ouders blijkt dat amper 38 % van de kinderen voldoende fruit (twee of drie porties per dag)eet. 42 % eet te weinig melkproducten en 50 % te weinig aardappelen.

Vijf tips om meer fruit te eten
1. De ene dag bij het ontbijt een smoothie maken met vers fruit, de andere dag vers fruit mengen onder de ontbijtgranen.

2. Probeer ze één keer per week een spannend stuk fruit mee te geven naar school. Of maak het klaar als dessert. Bijvoorbeeld fruitspiesjes of fruitpijlen. Voor die laatste kan je stukjes fruit (partjes appel, partjes peer, blokjes kiwi, blokjes meloen, druiven, aardbeien, plakjes banaan….) op een houten spiesje rijgen. Snijd twee driehoekjes van gekleurd karton en plak die zo tegen elkaar dat de scherpe punt van het spiesje precies tussen de driehoekjes past. Andere mogelijkheden: een fruitzwaard, figuurtjes gesneden uit ananas of appel….

3. Pureer fruit of maak een vruchtenmoes (zonder suiker) en strijk daarmee een boterham, een pitabroodje, een wrap of een pannenkoek in. Vruchtenpuree of vruchtenmoes is ook prima voor fruitpizza: koop kant-en-klaar pizzadeeg, strijk het in met de puree of de moes, bak het en garneer met stukjes vers fruit. Een punt fruitpizza bevat veel minder suiker dan fruittaart en maakt de vriendjes op school zonder twijfel jaloers.

4. Altijd welkom zijn fruitpralines: doop stukjes vers fruit in chocoladesaus en leg ze meteen in de koelkast. De saus zal opstijven. Prik de pralines op een prikker.

5. Maak geregeld een voorraad appelchips om mee te geven naar school. Boor de klokhuizen van de appels en snijd de vruchten in plakken van 1 cm dik (niet schillen). Besprenkel de plakken aan weerszijden met citroensap tegen het verkleuren en strijk ze aan weerszijden in met vloeibare honing. Schik ze op een bakplaat (liefst bekleed met boterpapier) en laat ze zeker 8 uur drogen in een oven van 70°C. Keer ze om in de helft van de droogtijd (de oven beslist niet hoger zetten). Wanneer de appelschijven droog en taai aanvoelen, zijn ze klaar. 






pub