Leef je uit met groenten en fruit !

Laatst bijgewerkt: november 2015

dossier Groenten en fruit leveren ons niet alleen een flinke portie van onze dagdagelijkse voedingsstoffen. Ook op lange termijn zijn ze een prima investering. Talrijke studies hebben aangetoond dat groenten en fruit de strijd aangaan met verschillende chronische ziekten zoals zwaarlijvigheid, hart- en vaatziekten en kanker. Welke voedingsstoffen maken een stuk fruit of een portie groenten zo aantrekkelijk? Voedingsvezels, vitamine C en ß-caroteen (de voorloper van vitamine A) zijn het best gekend bij het grote publiek. Maar ook verschillende mineralen en andere stoffen die ons minder bekend in de oren klinken zoals glucosinolaten, fenolen en flavonoïden dragen hun steentje bij. Een portie groenten en fruit kan daarom niet zomaar worden vervangen door een vitaminepil

Variatie is de boodschap

Er zijn zoveel verschillende lekkere groente- en fruitsoorten dat het zonde zou zijn ze niet eens allemaal te proeven. Zoals elke groente- en fruitsoort haar eigen smaak heeft, heeft ze ook haar eigen samenstelling. De ene soort bevat bijvoorbeeld wat meer ß-caroteen en een andere wat meer vitamine C. Variëren is dus de boodschap om volop van alle voordelen van groenten en fruit te kunnen genieten.

Jong geleerd...

Kinderen die vanuit hun omgeving gestimuleerd worden om regelmatig groenten en fruit te eten, zetten deze gezonde voedingsgewoonte op volwassen leeftijd zonder aarzelen verder. Laat kinderen dus volop kennismaken met de mooie kleuren, de heerlijke smaken en de 101 combinatiemogelijkheden van groenten en fruit. Mensen die veel groenten en fruit eten, nemen over het algemeen ook een gezondere levensstijl aan; ze nemen minder calorieën op, zijn slanker, bewegen meer, roken minder en drinken minder alcohol.

Praktische tips

• De aanbeveling is om elke dag 2 tot 3 stukken fruit en 300 gram groenten (bv. 200 gram of ongeveer 4 groentelepels bij de warme maaltijd en 100 gram rauwkost) te eten.
• Kiezen voor seizoensproducten is niet alleen voordelig voor je portemonnee, het zorgt ook voor een gezonde variatie in je eetpatroon.
• Diepgevroren en voorgesneden groenten zijn gebruiksvriendelijk. Zolang je je houdt aan de bewaar- en bereidingsvoorschriften op de verpakking kunnen ze verse groenten goed vervangen.
• Was alle groenten en fruit voor je ze gebruikt.
• Laat groenten nooit in water liggen voor je ze bereidt, anders ontsnapt een flink deel van de vitaminen. Spoel liefst onder stromend water.
• Kook je groenten niet langer dan nodig en slechts in een beetje water. Zo blijven ze lekker krokant en rijk aan vitaminen en mineralen.
• Hoe gezond groenten en fruit ook zijn, ze kunnen andere productgroepen zoals graanproducten en aardappelen, zuivelproducten, vlees en vis niet vervangen. Meer groenten en fruit eten wil dus niet zeggen alleen maar groenten en fruit eten.

zie ook artikel : Bewaargids voor groenten en fruit.



verschenen op : 16/05/2002 , bijgewerkt op 01/11/2015


pub