Waarom een goed ontbijt belangrijk is

Laatst bijgewerkt: augustus 2019
brood-snijden.jpg

nieuws

Het ontbijt moet ons 25 % van de benodigde dagenergie leveren. Een flink ontbijt is bovendien noodzakelijk om je gedurende de voormiddag een maximaal prestatievermogen te garanderen, zowel op intellectueel als op lichamelijk vlak. Door het weglaten van het ontbijt ontstaat er dikwijls een appelflauwte in de voormiddag. 

Toch ontbijt 18% van de bevolking niet, 33% van de werkende bevolking ontbijt niet. Gevolg: verminderde concentratie of een slaptegevoel rond 10 à 11u. Veel mensen grijpen dan naar een zoete en/of vetrijke snack. Dit geeft hen tijdelijk directe werkenergie maar weinig voedingsstoffen.
Uit studies blijkt dat jongeren die geen ontbijt nemen meer last hebben van concentratiestoornissen tijdens de lessen en minder goed presteren op school. Jongeren die een goed/volwaardig ontbijt nemen hebben ook een betere globale voedingsstoffeninname dan jongeren die niet of minderwaardig ontbijten. Jongeren met goede ontbijtgewoonten nemen meer micronutriënten zoals ijzer en calcium in en eten meer van een belangrijk aantal voedingsmiddelengroepen (groente, fruit, zuivel, graanproducten) dan jongeren met slechte ontbijtgewoonten. Een hypothese hierbij is dat jongeren die geen ontbijt nemen meer energie halen uit tussendoortjes die vanuit nutritioneel oogpunt veel minder interessant zijn.


Een ‘gezond’ ontbijt is rijk aan meervoudige koolhydraten en arm aan vet. Een ontbijt kan bestaan uit
• Volkoren graanproducten (2 à 4 sneden brood of ontbijtgranen, bij voorkeur ongesuikerde volkoren vormen) zijn een bron van meervoudige koolhydraten, plantaardige eiwitten, ijzer, voedingsvezels en vitaminen B (vnl. foliumzuur).
• Broodbeleg
• een zachte margarine of minarine
• de helft met magere kaas (smeerkaas, vaste kaas, witte kaas…) of magere vleeswaren (kippefilet, kalkoenham, rookvlees...) of ei.
• de andere helft met zoet beleg, bij voorkeur vetarm zoals confituur of honing). Bij vetrijk zoet beleg (zoals choco, chocoladehagelslag, speculaas…) geen smeervet gebruiken.
• Melk en melkproducten zoals yoghurt of calciumverrijkte sojaproducten zijn een goede bron van eiwitten, vitaminen en mineralen (meer specifiek calcium).
• Fruit: bij voorkeur vers fruit of fruitsap.
Een snel en gemakkelijk ontbijt kan bestaan uit ontbijtgranen, melk of sojadrink en fruit.

Een alternatief voor snelle ontbijters: een milkshake van fruit, melk en (soja)drink, vul in de voormiddag aan met bijvoorbeeld een boterham met beleg, een stuk fruit of een yoghurtdrankje.
’s Morgens geen tijd? Maak de avond voordien een ontbijtpakket en neem dit mee naar school of werk.

zie ook artikel : 10 goede redenen om te ontbijten






pub