Wat eet of drink ik tussendoor?

Laatst bijgewerkt: oktober 2015

dossier Afhankelijk van de totale dagvoeding en de persoonlijke levensstijl kunnen enkele tussendoortjes bijdragen tot een evenwichtige en gevarieerde voeding, zeker ook bij kinderen. Gezond kiezen is daarbij echter heel belangrijk. Ga je systematisch voor energierijke snacks, dan wordt het natuurlijk veel moeilijker om een gezond gewicht te behouden dan wanneer je kiest voor lichte en gezonde tussendoortjes

Een gezonde knabbel voor een gezellige babbel

gezond-voed-170_01.jpg
Een hardnekkig opkomend hongergevoel tussen twee maaltijden door? Het kan. Geef echter niet onmiddellijk aan de verleiding toe om ondoordacht in de koekjeskast te grabbelen, maar voorzie je lichaam van een tussendoortje waar het echt baat bij heeft.

Gun jezelf de vitamines en voedende waarde van vers fruit, een sneetje brood aangevuld met een gezond beleg (zoals een plakje magere kaas, ham en rauwe groentjes), een ongesuikerd melkproduct of een heerlijk groenteslaatje.
Een kommetje rauwkost tussendoor is trouwens al even verfrissend als die andere gezonde tussendoortjes zoals water, magere of halfvolle melk en ongezoete fruitsappen. Zin in een warmere drank? Schenk jezelf dan gerust een kop koffie of thee in. Of geniet van een kom zelfgemaakte soep, warm of koud, en je zult het hongergevoel snel vergeten.

Ben je toe aan de koffiepauze, haal dan niet steevast weer die koekentrommel uit de lade. Breng eens variatie door een potje magere yoghurt of een lekker stuk vers fruit te presenteren. Een gezond tussendoortje maakt het nog eens zo gezellig!

zie ook artikel : Water doet leven!

zie ook artikel : Lekkere soep

zie ook artikel : Een lekker en gezond vieruurtje

zie ook artikel : Een gezonde picknick

zie ook artikel : Leef je uit met groenten en fruit !

zie ook artikel : Kinderen en fruitsap






pub