Kan prebiotica het mentale welzijn verbeteren?

Laatst bijgewerkt: juli 2021
123m-psy-geluk-19-11.jpg

nieuws Een van de meest veelbelovende gebieden van medisch onderzoek is de zogenaamde darm-hersenas, waarmee de biochemische uitwisselingen tussen het maagdarmkanaal en het centrale zenuwstelsel worden bedoeld. Bij deze interacties speelt de intestinale microbiota een sleutelrol: de micro-organismen, en met name de bacteriën, die zich in de darmen ontwikkelen, nemen deel aan deze complexe processen, waarvan de bepalende invloeden steeds beter bekend worden.

Stimuleren van goede darmbacteriën
Het evenwicht van de darmflora hangt vooral af van voeding. Dat groenten en fruit bijdragen tot een goede darmgezondheid is al langer geweten. Een reeks recente studies wijst ook op het potentiële voordeel van prebiotische supplementatie bij het verbeteren van de symptomen van een reeks lichamelijke en geestelijke aandoeningen. Prebiotica zijn voedingsstoffen die de groei van "goede" darmbacteriën stimuleren, de activiteit van de microbiota verbeteren, en zo bijdragen tot een betere gezondheid.

Lees ook: Allemaal beestjes: Yoghurt, probiotica, synbiotica ....

Een Brits team (Universiteit van Surrey) heeft de werking van een van deze prebiotica, galacto-oligosacchariden (GOS), bestudeerd. De onderzoekers stelden een groep samen van jonge vrouwen tussen 18 en 25 jaar, die gedurende één maand een GOS-supplement innamen. Verschillende parameters werden voor en na onderzocht, aan de hand van twee belangrijke elementen: zelfbeoordeling van de stemming en analyse van een stoelgangmonster.
Aanzienlijke verbetering van de stemming
De deelnemers meldden een aanzienlijke verbetering van hun mentale welzijn, vooral wat angstgevoelens betreft. Het onderzoek van de ontlasting toonde bovendien een aanzienlijke toename van het aandeel gezonde darmbacteriën, wat bijdraagt tot een gunstiger samenstelling van de intestinale microbiota.

Sommige voedingsmiddelen zijn van nature rijk aan galacto-oligosacchariden. Dit geldt met name voor bonen, linzen, kikkererwten en aardperen, alsook voor sojadranken. Een consumptie van 20 gram GOS per dag zou volledig veilig zijn, al kunnen ze ook wel winderigheid, een opgeblazen gevoel, buikkrampen en diarree veroorzaken.

Lees ook: Na pre- en probiotica: wat zijn postbiotica?

Lees ook: Probiotica dragen bij aan een gezonde darmflora


bron: Scientific Reports (www.nature.com/srep)

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
volgopfacebook

volgopinstagram