ad

Wat kan je best (niet) eten en drinken voor het slapen?

Laatst bijgewerkt: mei 2021
123m-koppel-bed-slapen-19-6-20.jpg

nieuws

De avondmaaltijd speelt een belangrijke rol in de kwaliteit van de slaap, want bepaalde voedingsmiddelen of dranken kunnen de slaap verstoren of de rust belemmeren. Het is vooral belangrijk om de juiste porties in te nemen, zodat je een hongergevoel kan vermijden en anderzijds toch geen zwaar gevoel op de maag krijgt. 
Wat kan je best eten om je nachtrust te bevorderen?
- Plantaardige peulin voeding zoals quinoa, couscous, bulgur of tarwekiemen, en ook peulvruchten, zorgen voor een snelle en blijvende verzadiging.
- Als je gevoelig bent voor een opgeblazen gevoel kan je beter warme groenten (bij voorkeur gestoomd) eten dan rauwe groenten. Wortelen, witlof, spinazie, broccoli, prinsessenbonen... zijn allemaal erg goed. 
- Ga voor mager vlees, zoals kip bijvoorbeeld.
- Zuivelproducten zijn een nuttige aanvulling op de avondmaaltijd, omdat zij tryptofaan leveren, een aminozuur dat de afscheiding van melatonine bevordert. Denk bijvoorbeeld aan een stukje zachte kaas, geitenkaas of schapenkaas op een sneetje volkorenbrood, of yoghurt. Ook zwarte chocolade is een uitstekende leverancier van tryptofaan
- Het zetmeel in voedingsmiddelen als pasta en rijst bevordert de productie van serotonine, wat een kalmerend effect heeft.
- Ook voedingsmiddelen rijk aan omega 3 stimuleert de nachtrust. Omega 3 zit onder andere in vette vis (zalm, tonijn, makreel, sardines, enz.).
- Eet je graag vruchten ’s avonds? Ga dan voor bananen, kersen, appels of dadels.
- Eieren zijn rijk aan vitamine B, en ook vitamine B bevordert de slaapkwaliteit.

Lees ook: Van een gezonde buik tot een gezond brein

Wat kan je best drinken om je nachtrust te bevorderen?
Het is belangrijk om goed gehydrateerd te blijven. Thee is ideaal voor het slapengaan. Kruidenthee (valeriaan, passiebloem, lindebloesem, verbena, enz.) helpt je bovendien ontspannen.
Wat kan je best vermijden?
Zware gerechten zoals gestoofd of gefrituurd eten, of gerechten met veel saus, kunnen de spijsvertering bemoeilijken. Zeker als je een gevoelige maag hebt, kunnen zware maaltijden zorgen voor een opgeblazen gevoel, winderigheid of zure oprispingen. Bovendien leidt een te grote maaltijd tot een sterke stijging van de lichaamstemperatuur, wat niet goed is om in slaap te vallen. Ook pikant eten kan je beter vermijden, net als koekjes, donuts, cake of bladerdeeg. Wat drinken betreft: beter niet te veel alcohol, en uiteraard ook liever geen cafeïne.

In het algemeen is het ook belangrijk om niet te laat te eten, en voldoende tijd (twee of drie uur) te laten tussen de maaltijd en het tijdstip om naar bed te gaan.

Lees ook: Nycturie of nocturie: moet je 's nachts vaak opstaan om te plassen?


bron: Barbara Simon

Wil je onze artikels graag ontvangen in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

eenvoudig terug uit te schrijven
Wij verwerken jouw persoonsgegevens conform het Privacy-beleid van Gezondheid NV / Mediahuis.
ad
volgopfacebook

volgopinstagram

pub