ad

Zijn sojaproducten goed voor het hart?

Laatst bijgewerkt: april 2020
123m-voeding-soja-planten-11-9.jpg

nieuws Voedsel op basis van soja, zoals tofoe, zou het risico op hartaandoeningen verkleinen. Dat suggereert Amerikaans onderzoek op meer dan 200.000 mensen. De wetenschappers zagen vooral een positief effect bij vrouwen. 

Onderzoekers vermoeden al een tijd dat sojaproducten goed zijn voor de gezondheid van, onder meer, het hart. Sojaproducten zijn namelijk rijk aan zogenaamde isoflavonen, plantaardige stoffen die onder andere de cholesterol kunnen verlagen, de vaatfunctie verbeteren en inflammatie verminderen. Tofoe is bijvoorbeeld een goede bron van isoflavonen. Maar de stoffen zijn ook rijkelijk aanwezig in kikkererwten, tuinbonen, pistachenoten en andere soorten fruit en noten.

Onderzoekers van de Harvard Medical School en het Brigham and Women’s Hospital in de Verenigde Staten namen drie grote studies onder de loep, om een beter idee te krijgen van de effecten van sojaproducten op de gezondheid van het hart. Ze bestudeerden de gegevens van meer dan 200.000 mensen, die opgevolgd werden gedurende ongeveer 20 jaar en iedere twee à vier jaar een update gaven van hun gezondheidstoestand. De resultaten van de grootschalige analyse werden gepubliceerd in het vakblad Circulation.

Sterk effect bij tofoe

De onderzoekers zagen een betekenisvol verband tussen de consumptie van sojaproducten en een lagere kans op hartaandoeningen.  Zo bleek bijvoorbeeld dat het eten van tofoe meer dan een keer per week, het risico op een hartziekte met gemiddeld 18% verminderde. Maar ook een minder frequente inname van tofoe, minder dan één keer per maand, verlaagde de kans met 12%. De positieve effecten waren vooral duidelijk bij vrouwen, specifiek bij jonge vrouwen en bij vrouwen die in hun menopauze zaten maar geen hormoontherapie volgden.
Opmerkelijk genoeg had sojamelk niet hetzelfde effect, hoewel het ook veel isoflavonen bevat. Misschien kwam dat omdat de deelnemers beduidend minder sojamelk dronken dan dat ze bijvoorbeeld tofoe aten. Maar de wetenschappers merkten ook op dat sojamelk vaak suiker, emulgatoren en andere additieven bevatten, die de beschermende invloed van isoflavonen deels teniet kunnen doen. 

Geen wondermiddel

“Ondanks deze bevindingen, beschouw ik tofoe allerminst als een wondermiddel”, relativeerde hoofdauteur Qi Sun de uitkomst van de studie. De onderzoekers legden immers geen causaal verband bloot tussen de isoflavonen en het verminderd risico op hartproblemen. Vele andere factoren hebben een impact op de hartgezondheid, zoals iemands familiale achtergrond en levensstijl. Zo hebben jongere vrouwen die meer aan lichaamsbeweging doen, gewoonlijk ook gezondere, plantaardige eetgewoonten, met meer voeding die rijk is aan isoflavonen. 

“Het is cruciaal om rekening te houden met de algemene kwaliteit van je eetpatroon, en tofoe kan daar een heel gezond deel van zijn”, stelde Sun. “Als je dieet vol zit met ongezonde voedselproducten zoals rood vlees , gesuikerde frisdranken en geraffineerde koolhydraten, kan je beter overstappen op gezondere alternatieven. Tofoe en andere plantaardige producten met veel isoflavonen zijn uitstekende bronnen van eiwitten en vormen een goed alternatief voor dierlijke eiwitten.”

zie ook artikel : Soja zinvol voor klachten menopauze?

Bronnen: 
https://www.ahajournals.org
https://www.medicalnewstoday.com
https://consumer.healthday.com
https://www.hsph.harvard.edu
https://www.heart.org

zie ook artikel : Alles wat je moet weten over quinoa


bron: Andy Furniere, gezondheidsjournalist

ad


pub