Rood vlees verhoogt kans op vroegtijdig overlijden

Laatst bijgewerkt: juli 2019
123-h-charcuterie-vlees-02-19.jpg

nieuws

Het is al langer bekend dat rood vlees, zoals runds-, varkens- of lamsvlees, ongezond is en onder meer de kans op hart- en vaatziekten en bepaalde kankers verhoogt. Volgens nieuw onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift BMJ verhoogt de kans op vroegtijdig overlijden naarmate je meer rood vlees eet, en omgekeerd. 

De onderzoekers volgden tienduizenden mensen van middelbare leeftijd gedurende 16 jaar. In totaal deden er 53.553 vrouwen mee aan het onderzoek en 27.916 mannen. Alle deelnemers waren aan het begin van het onderzoek vrij van hart- en vaatziekten en kanker. De deelnemers moesten om de vier jaar een vragenlijst invullen over hun voedselinname. Sommigen bleken gedurende de onderzoeksperiode anders te zijn gaan eten. Zo waren sommigen bijvoorbeeld meer, of juist minder rood vlees gaan eten. In totaal overleden er 14.019 mensen, meestal aan hartkwalen, kanker, longziektes en dementie.

De onderzoekers ontdekten dat mensen die halverwege de onderzoeksperiode meer rood vlees waren gaan eten – met name bewerkt rood vlees – een hoger risico liepen om te komen te overlijden. Nam het eten van rood vlees per week met 3,5 portie toe, dan vergrootte dit de kans om vroegtijdig te sterven met 10 procent. Bij mensen die vaker bewerkt rood vlees (zoals spek, hotdogs, en salami) waren gaan eten, nam de kans op een eerdere dood met zelfs 13 procent toe. Het eten van onbewerkt rood vlees wordt in verband gebracht met een 9 procent hoger risico.

Maar het werkt ook de andere kant op. Zo daalt het risico op overlijden als de inname van rood vlees daalt en men meer eieren, vis, volle granen en groenten eet. Zo daalde het sterftecijfer door het vervangen van één portie rood vlees per dag door één portie vis al met maar liefst 17 procent. Het eten van minder vlees op zich gaat echter niet samen met een verlaagd risico op overlijden. Alleen toen het vlees werd vervangen door gezonde voedingsmiddelen, zoals granen, peulvruchten, groenten en vis nam het risico af.
Dat wordt bevestigd in een andere studie in het tijdschrift Circulation: het vervangen van rood vlees door plantaardige eiwitten (zoals peulvruchten, granen, soja enzovoort) vermindert het risico op hart en vaatziekten. Het vervangen van rood door wit vlees of vis, heeft daarentegen weinig of geen zin, aldus een studie in The American Journal of Clinical Nutrition. 

Bron
www.bmj.com/content/365/bmj.l2110
www.nhs.uk/news/food-and-diet/red-meat-linked-higher-chance-dying-earlier/
www.ahajournals.org/
jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2736162



verschenen op : 22/08/2019


pub