Voor jou gelezen op Nsmbl.be

Vijf tips om je dagelijkse portie groenten binnen te krijgen zonder lange tanden

Laatst bijgewerkt: februari 2019
123-vr-koken-gezoonde-voeding-groenten-04-18.jpg

nieuws

Je doet wel je best maar soms lukt het toch écht niet om genoeg groenten binnen te krijgen. Tenzij je de tomatensaus op je pizza meetelt natuurlijk. Dankzij deze tips zet jij met plezier je tanden in een bord vol groentjes. 

Volgens Culy.be raadt het Ministerie van Volksgezondheid aan om dagelijks 300 tot 350 gram groenten te eten. Dat klinkt als iets waar je ouders over lopen te zeuren, hebben die dan toch gelijk? Hoe dan ook, je wilt natuurlijk wel genoeg vitamientjes verorberen en dat lukt je zeker dankzij deze tips.

1. Leg ze op je pizza
Onze favoriete afhaal- diepvries- én zelfmaakmaaltijd hoeft blijkbaar toch niet zo ongezond te zijn. Voor de meest gezonde versie maak je zelf een pizza of plaattaart en beleg je die met bijvoorbeeld champignons, courgette, groene asperges, paprika, tomaten en alle andere groenten die je graag lust.

2. Draaien maar
Maak ‘spaghetti’ van courgette, komkommer, bieten of wortels en serveer met een groentensausje. Doei koolhydraten (of voor één avond toch).

3. Meer groenten eten is een eitje
Vermom je groenten als omelet of frittata. En als je daar een korstje van bladerdeeg rond doet heb je een quiche, sort of. 

4. Smoothies
In smoothies kun je niet enkel een groot deel van je dagelijkse hoeveelheid fruit kwijt (denk aan mango, banaan of zomerfruit), sommige groenten smaken ook heel goed in een smoothie. Denk bijvoorbeeld aan spinazie, komkommer en bietjes.

5. Uit de oven
Uit de oven smaken groenten altijd net even lekkerder dan wanneer je ze kookt. Ze krijgen dan namelijk een krokante bite. En het is nog eens een heerlijk luie manier van koken. Knal gewoon een stel wortelen, zoete aardappel, courgette, aubergine, ajuin en paprika’s in grote stukken op een bakplaat. Peper, zout, olijfolie en look erbij en dan een uurtje de oven in, zodat jij nog wat stukken kunt lezen op NSMBL.

Artikel op Nsmbl.be
bron: https://nsmbl.be/tips-meer-groenten-eten/
verschenen op : 28/02/2019 , bijgewerkt op 26/02/2019
Nsmbl.be


pub