Helpt muziek luisteren bij slapeloosheid?

Laatst bijgewerkt: maart 2018
123-man-muziek-luisteren-ontspanning--03-18.jpg

nieuws

Volgens de Belgische bevolkingsenquête heeft ongeveer 30 procent van de bevolking ouder dan 15 jaar slaapproblemen. Ondanks hun bewezen effect worden niet-medicamenteuze behandelingen zoals cognitieve gedragstherapie te weinig gebruikt. Daarom wordt er gezocht naar meer eenvoudige en goedkopere alternatieven zoals het luisteren naar muziek. Muziektherapie wordt reeds gebruikt als pijnstiller, bij de aanpak van sommige psychiatrische aandoeningen en voor de bevordering van het algemeen psychisch welzijn bij chronische aandoeningen zoals kanker en hartziektes. 

Meerdere studies hebben de impact van verschillende methodes van muziek luisteren op de slaapkwaliteit onderzocht. Die studies onderzochten het effect van 25 tot 60 minuten per dag luisteren naar opgenomen en meestal door de onderzoekers geselecteerde muziek (Westerse en Chinese klassieke muziek, new age, eclectische muziek, popmuziek, jazz) in vergelijking met geen behandeling of (alleen) gewone zorg, gedurende een periode van 3 dagen tot 5 weken. 

Een analyse van deze studies door de Cochrane Collaboration toont aan dat muziek luisteren de subjectieve slaapkwaliteit verbetert bij volwassenen met uiteenlopende slaapproblemen. Het effect van de behandeling op objectieve parameters van slaapkwaliteit, op dagelijks functioneren en levenskwaliteit is evenwel niet duidelijk. Ook is niet onderzocht welke vorm van muziektherapie het meest effectief is. 

“Probeer een uur vóór het slapengaan rustgevende activiteiten te verrichten; luister bijvoorbeeld naar muziek,” is een tip in verband met slaaphygiëne die alleszins aansluit bij een niet-medicamenteuze aanpak van slapeloosheid.

Bronnen
http://www.minerva-ebm.be/NL/Article/2119
http://belgium.cochrane.org/sites/belgium.cochrane.org/files/public/uploads/201510_artsenkrant_muziek.pdf






pub