Pijnstiller oorzaak hoofdpijn

Laatst bijgewerkt: maart 2019
hoofdpijn.jpg

nieuws Veel hoofdpijnklachten zijn te wijten aan pijnstillers of cafeïne. Dat komt door de medicijnen die ze ertegen slikken of doordat ze te veel koffie, thee, cola en chocola nuttigen. Huisartsen moeten hier alerter op zijn.
Nieuwe richtlijnen voor de behandeling van hoofdpijn van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), schrijven artsen voor goed te letten op de hoeveelheid pijnstillers die hun hoofdpijnpatiënten gebruiken. Medicijn-afhankelijke hoofdpijn kan al optreden als iemand meer dan drie dagen per week paracetamol inneemt.
De gevolgen zijn ingrijpend. De pijnstillers die aanvankelijk werkten tegen hoofdpijn die af en toe toesloeg, bezorgen de patiënt na verloop van tijd zware hoofdpijn die elke dag terugkomt. Patiënten kunnen hun werk niet meer goed doen of verzuimen, en krijgen door de vele pijnstillers ook andere lichamelijke klachten.
Huisartsen moeten patiënten er op wijzen dat in één keer stoppen met alle medicijnen en cafeïne het enige is dat helpt. Afkicken kan mensen zo ziek maken, dat ze soms in het ziekenhuis moeten worden opgenomen of wekenlang niet uit hun bed kunnen komen. Beter is het te voorkomen dat de middelen-afhankelijke hoofdpijn ontstaat.

zie ook rubriek hoofdpijn



verschenen op : 16/12/2004 , bijgewerkt op 14/03/2019
pub

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nee, bedankt