Peulvruchten verzadigen meer dan vlees

Laatst bijgewerkt: januari 2017
123-bonen-soja-01-17.jpg

nieuws Plantaardige eiwitten (afkomstig van bonen en erwten) verzadigen meer dan dierlijke eiwitten (afkomstig van kalfsvlees en varkensvlees). Dat blijkt uit onderzoek aan de universiteit van Kopenhagen gepubliceerd in het vakblad Food & Nutrition. Het verschil zou niet zozeer met de soort eiwit te maken hebben maar meer met het hogere vezelgehalte van de peulvruchten.

In het onderzoek kregen 43 jonge mannen een maaltijd met drie verschillende hamburgers voorgeschoteld: een eiwitrijke burger met kalfs- en varkensvlees, een eiwitrijke burger van bonen en erwten en een eiwitarme variant van bonen en erwten. De vleesburger bevatten 19 procent eiwit, 53 procent koolhydraten en 6 gram vezels per 100 gram. De eiwitrijke bonenburger bevatten 19 procent eiwit, 53 procent koolhydraten en 25 g vezels. De eiwitarme variant bevatte 9 procent eiwit, 62 procent koolhydraten en 10 g vezels.

De proefpersonen vonden de maaltijd met de eiwitarme bonenburger even lekker en verzadigend als de maaltijd met de eiwitrijke vleesburger. De eiwitrijke bonenburger vonden ze echter minder lekker dan de twee andere burgers.
Drie uur later kregen de proefpersonen een spaghetti bolognaise voorgeschoteld met als opdracht te eten tot ze 'comfortabel vol' zaten. De proefpersonen die een eiwitrijke bonenburger hadden gegeten, aten gemiddeld 12 procent minder calorieën dan de proefpersonen die een vleesburger hadden gegeten.

Meer vezels
Volgens de onderzoekers heeft dat verschil in verzadigingsgevoel waarschijnlijk te maken met het feit dat de bonenburger veel meer vezels bevat dan de vleesburger.
Volgens de onderzoekers gaat dat in tegen de gangbare gedachte dat eiwitten voor een verzadigd gevoel zorgen. Daarom wordt een eiwitrijke voeding in veel vermageringsdiëten aanbevolen. Nu blijkt dat een minder eiwitrijke maar vezelrijke voeding eenzelfde gevoel van volheid geeft.




pub