ad

Heb je last van kerstmis- of eindejaarsstress?

Laatst bijgewerkt: december 2019
123h-kerst-tafel-eten-12-18.jpg

nieuws

Stille Nacht, Heilige Nacht? De kerst- en eindejaarsperiode is voor veel mensen een van de drukste en meest stresserende periodes van het jaar.

Volgens onderzoek in Engeland is het organiseren van het kerstfeest voor meer dan de helft van de Engelse vrouwen de meest stresserende taak van het jaar. Vooral het entertainen van gasten, het plannen en koken van het kerstdiner, het schoonmaken en versieren van de woning, het zoeken van een gepaste outfit en het vinden van de juiste cadeautjes baren hen zorgen. Gemiddeld zouden Britse vrouwen 270 uren spenderen (dat komt overeen met 11dagen) aan de voorbereidingen van het 'perfecte' kerstfeest.

Door de stress slapen we ook te weinig: bijna de helft van de (ondervraagde) Britse vrouwen slaapt in de week voor kerstmis maar vijf uur per nacht. Ruim een derde van de vrouwen zegt rond kerstmis last te hebben van nachtmerries, waarbij ze bijvoorbeeld achterna gezeten worden door een reuzenkalkoen, naakt aan de feesttafel zitten of betrapt worden met de kerstman...

De kerstperiode kan ook om andere redenen een mentaal belastende periode zijn, bijvoorbeeld omdat men zich alleen voelt, omdat men terugdenkt aan onprettige gebeurtenissen tijdens het afgelopen jaar, omdat men treurt om geliefden die in het voorbije jaar zijn verdwenen, omdat men de balans van het voorbije jaar opmaakt, enzovoorts.

Door die 'kerstmis-stress', in combinatie met slaaptekort en ongezondere leefgewoonten (minder beweging, meer alcohol...) zouden mensen minder weerstand hebben en vatbaarder worden voor infecties, een hogere bloeddruk hebben, meer last hebben van hoofdpijn en maagklachten, enzovoorts.

123-vr-stress-kerst-12-17.jpg
Tips tegen kerstmis-stress
Herken je je hierin? Op diverse websites van gereputeerde organisaties, zoals de Britse National Health Service en de Stress Management Society, de American Psychological Association en de Mayo Clinic, zijn tips te vinden om beter om te gaan met deze zogenaamde kerstmis-stress.

Begin op tijd met de planning en voorbereiding van de eindejaarsfeesten zodat je niet alles op het laatste ogenblik moet doen.

• Probeer niet om alles zelf te doen, maar schakel kinderen, partner, familie of vrienden in om de kerstboom te versieren, geschenken uit te kiezen, het kerstdiner voor te bereiden...

• Maak een budget op over hoeveel je kan en wil spenderen aan je eindejaarsaankopen en houd je aan dat budget. Maak van kerst geen cadeautjeswedstrijd. Het gaat om de attentie, niet om het prijskaartje.

Wees realistisch. Probeer jezelf bijvoorbeeld niet te overtreffen in de keuken. Maak het niet te ingewikkeld, maar kies voor gerechten waarmee je vertrouwd bent, die je eventueel vooraf kunt bereiden. Niet alles hoeft 'perfect' te zijn en aanvaard dat er wel eens iets mis kan lopen. Aanvaard ook dat dingen kunnen veranderen. Bijvoorbeeld dat je volwassen kinderen eigen plannen hebben met kerstmis.

• Leer neen te zeggen. 'Ja' zeggen wanneer je eigenlijk 'neen' wilt zeggen, kan erg vermoeiend en frustrerend zijn. Je hoeft bijvoorbeeld niet naar elk feestje te gaan als u daar geen zin in hebt, of elk jaar opnieuw tijd door te brengen met vervelende familieleden of collega's.
 
• Een kerstdiner is niet de ideale gelegenheid om al langer sluimerende conflicten of problemen uit te praten, zeker niet als iedereen al wat gedronken heeft.
 
• Maak tijd voor jezelf. Zorg bijvoorbeeld dat je voldoende slaapt. Maak af en toe een wandeling, neem wat tijd om te lezen of naar muziek te luisteren. Plan een rustige dag alleen of met je partner.

• Erken en neem tijd voor je gevoelens. Je hoeft niet geforceerd opgewekt te zijn tijdens de eindejaarsperiode. Het is normaal dat je bijvoorbeeld rouwt om iemand die recent overleden is, of dat je je als alleenstaande in deze periode extra eenzaam kan voelen. Praat erover met je familie of vrienden.

Drink niet te veel tijdens de kerstdagen, probeer ook tijdens deze feestelijke periode gezond te eten en probeer elke dag een beetje te bewegen.

Meer info:
www.apa.org
www.nhs.uk
www.mayoclinic.org




ad


pub